Annons

Vilse i AI-djungeln: Kunderna säger nej tack till chattbottar Inte så populärt sätt att kommunicera

Vilse i AI-djungeln: Kunderna säger nej tack till chattbottar

2018-12-05 13:31

"Tyvärr vanligt att företag kastar sig över ny teknik utan att på riktigt ha identifierat syftet med den".

Att ha en tillgänglig och effektiv kundtjänst är högsta prioritet hos många e-handlare. Som ett led i arbetet med att snabbt kunna svara på besökarnas frågor har en del företag valt att satsa på AI och införa så kallade chattbottar i sina nätbutiker.

Föredras endast av 3 procent

Till skillnad från mer traditionell kundtjänstpersonal kan de automatiska chattbottarna svara på frågor dygnet runt. Men det har inte lyckats göra dem speciellt populära bland konsumenterna, visar en ny Sifo-undersökning. Enligt undersökningen, som har utförts på uppdrag av mjukvaruföretaget HubSpot, föredrar endast tre procent att vända sig till en chattvott för att få information om till exempel en vara eller en tjänst. Som jämförelse uppges 88 procent föredra att leta efter information på företagets hemsida.

De som ändå kan tänka sig att konsultera en chattbott gör det dock huvudsakligen för att få information. Endast sex procent kunde tänka sig att genomföra ett köp med hjälp av den nya tekniken.

Annons
Annons
- Det är tyvärr vanligt att företag kastar sig över ny teknik utan att på riktigt ha identifierat syftet med den och hur den bäst ska användas. Chattbotar är ett exempel på det, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi, internationell marknadschef på HubSpot.

"Kommer att få en allt större roll"

HubSpot lyfter även fram att fyra av fem tycker att det måste bli tydligare om chatten utförs av en människa eller en robot. När företag väljer att förmänskliga sin robot, till exempel genom att ge den ett namn, är det nämligen inte alltid så lätt för kunden att förstå vad som döljer sig bakom skärmen.

- Det är inte en fråga om man ska använda chattbotar eller inte, för av allt att döma kommer dessa att få en allt större roll i framtiden. Men för att både företag och kunder ska vilja använda sig av chattbotar krävs att företagen förstår vad de kan och inte kan hjälpa till med, samt hur de ska utformas för att bäst möta kunden på dennes villkor, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta