Annons

Vilse i AI-djungeln: Kunderna säger nej tack till chattbottar Inte så populärt sätt att kommunicera

Vilse i AI-djungeln: Kunderna säger nej tack till chattbottar

2018-12-05 13:31

"Tyvärr vanligt att företag kastar sig över ny teknik utan att på riktigt ha identifierat syftet med den".

Att ha en tillgänglig och effektiv kundtjänst är högsta prioritet hos många e-handlare. Som ett led i arbetet med att snabbt kunna svara på besökarnas frågor har en del företag valt att satsa på AI och införa så kallade chattbottar i sina nätbutiker.

Föredras endast av 3 procent

Till skillnad från mer traditionell kundtjänstpersonal kan de automatiska chattbottarna svara på frågor dygnet runt. Men det har inte lyckats göra dem speciellt populära bland konsumenterna, visar en ny Sifo-undersökning. Enligt undersökningen, som har utförts på uppdrag av mjukvaruföretaget HubSpot, föredrar endast tre procent att vända sig till en chattvott för att få information om till exempel en vara eller en tjänst. Som jämförelse uppges 88 procent föredra att leta efter information på företagets hemsida.

De som ändå kan tänka sig att konsultera en chattbott gör det dock huvudsakligen för att få information. Endast sex procent kunde tänka sig att genomföra ett köp med hjälp av den nya tekniken.

Annons
Annons
- Det är tyvärr vanligt att företag kastar sig över ny teknik utan att på riktigt ha identifierat syftet med den och hur den bäst ska användas. Chattbotar är ett exempel på det, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi, internationell marknadschef på HubSpot.

"Kommer att få en allt större roll"

HubSpot lyfter även fram att fyra av fem tycker att det måste bli tydligare om chatten utförs av en människa eller en robot. När företag väljer att förmänskliga sin robot, till exempel genom att ge den ett namn, är det nämligen inte alltid så lätt för kunden att förstå vad som döljer sig bakom skärmen.

- Det är inte en fråga om man ska använda chattbotar eller inte, för av allt att döma kommer dessa att få en allt större roll i framtiden. Men för att både företag och kunder ska vilja använda sig av chattbotar krävs att företagen förstår vad de kan och inte kan hjälpa till med, samt hur de ska utformas för att bäst möta kunden på dennes villkor, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta