Annons

Vinhandlaren börjar med design - öppnar e-handel med sin fru Maja och Ole

Vinhandlaren börjar med design - öppnar e-handel med sin fru

2017-06-02 14:05

Nätvinhandlarnas Branschorganisations ordförande Ole Nielsen ger sig in i en ny bransch.

Vi är vana vid att se Ole Nielsen som en av de främsta kämparna för nätvinhandlarnas rättigheter. I sin roll som ordförande för Nätvinhandlarnas Branschorganisation har den tidigare Winefinder-VD:n skrivit debattartiklar, motarbetat lagförslag och - inte minst - varit med och grundat sin egen branschorganisation.

Nu meddelar han att han ska testa en ny gren inom sporten e-handel. Tillsammans med sin fru Maja Højer har han öppnat en e-handel och en butik i Helsingör, där de ska sälja inredning av framför allt dansk design från huvudsakligen danska leverantörer.

- Målgruppen är folk som gillar att ha vackra saker i sitt hem, och som är beredda att betala lite mer för det, förklarar Ole Nielsen när vi når honom på telefon.

Ole tar hand om tekniken

Ole berättar att det är hans äkta hälft som har valt ut vad som ska säljas i den nya butiken, som även bär hennes namn. Maja Højer har flera års erfarenhet av butikshandel i Danmark och är därför enligt Ole Nielsen den av de två som är bäst lämpad för att plocka ut “de fräckaste grejerna på marknaden”.

Vad är det du gör då?

- Jag ansvarar för marknadsföring och att sajten fungerar.

E-handeln MajaHøjer.dk öppnade för beställningar i förra veckan, men butiken i Helsingör slog upp portarna redan i slutet av mars. Den kalla våren har dock fört med sig att den stora kundtillströmningen låtit vänta på sig. Något som dock vänt de senaste helgerna, när solen äntligen tittade fram.

Annons
Annons
- Nu såg vi en fantastisk försäljning i butiken både i fredags och i lördags. Då nådde vi vår veckobudget under bara två dagar. Så det fina vädret gjorde verkligen sitt till.

"Behövs både butik och e-handel" 

Enligt Ole Nielsen går butiken inte minst hem hos personer som är bjudna på till exempel ett bröllop, och därför behöver en present att ta med sig.

Hur tänker ni er att fördelningen i försäljning mellan e-handeln och butiken i Helsingör ska se ut? 50-50?

- Ja, ungefär så. Men på sikt tror vi att om vi gör det här rätt så kan vi med tiden sälja mer på nätet. Men för att ett sådant här koncept ska lyckas tror vi att man behöver både e-handel och en butik som kan fungera som showroom. Ingen går bara in och handlar en sådan här soffa på nätet.

Den som oroar sig över att Ole Nielsen har lagt nätvinhandlandet åt sidan för att fokusera till hundra procent på dansk inredning, kan dock sova lugnt om natten. Han ska nämligen fortsätta med sitt tidigare uppdrag, trots att han alltså har fått en helt ny e-handel att ta hand om.

- Ja, absolut. Det är de här två grejerna som fyller min vardag. Men just nu handlar den mycket om att bygga nätverk och att marknadsföra butiken, säger Ole Nielsen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Annons
Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Annons
Annons

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta