Annons

Vinhandlaren börjar med design - öppnar e-handel med sin fru Maja och Ole

Vinhandlaren börjar med design - öppnar e-handel med sin fru

2017-06-02 14:05

Nätvinhandlarnas Branschorganisations ordförande Ole Nielsen ger sig in i en ny bransch.

Vi är vana vid att se Ole Nielsen som en av de främsta kämparna för nätvinhandlarnas rättigheter. I sin roll som ordförande för Nätvinhandlarnas Branschorganisation har den tidigare Winefinder-VD:n skrivit debattartiklar, motarbetat lagförslag och - inte minst - varit med och grundat sin egen branschorganisation.

Nu meddelar han att han ska testa en ny gren inom sporten e-handel. Tillsammans med sin fru Maja Højer har han öppnat en e-handel och en butik i Helsingör, där de ska sälja inredning av framför allt dansk design från huvudsakligen danska leverantörer.

- Målgruppen är folk som gillar att ha vackra saker i sitt hem, och som är beredda att betala lite mer för det, förklarar Ole Nielsen när vi når honom på telefon.

Ole tar hand om tekniken

Ole berättar att det är hans äkta hälft som har valt ut vad som ska säljas i den nya butiken, som även bär hennes namn. Maja Højer har flera års erfarenhet av butikshandel i Danmark och är därför enligt Ole Nielsen den av de två som är bäst lämpad för att plocka ut “de fräckaste grejerna på marknaden”.

Vad är det du gör då?

- Jag ansvarar för marknadsföring och att sajten fungerar.

E-handeln MajaHøjer.dk öppnade för beställningar i förra veckan, men butiken i Helsingör slog upp portarna redan i slutet av mars. Den kalla våren har dock fört med sig att den stora kundtillströmningen låtit vänta på sig. Något som dock vänt de senaste helgerna, när solen äntligen tittade fram.

Annons
Annons
- Nu såg vi en fantastisk försäljning i butiken både i fredags och i lördags. Då nådde vi vår veckobudget under bara två dagar. Så det fina vädret gjorde verkligen sitt till.

"Behövs både butik och e-handel" 

Enligt Ole Nielsen går butiken inte minst hem hos personer som är bjudna på till exempel ett bröllop, och därför behöver en present att ta med sig.

Hur tänker ni er att fördelningen i försäljning mellan e-handeln och butiken i Helsingör ska se ut? 50-50?

- Ja, ungefär så. Men på sikt tror vi att om vi gör det här rätt så kan vi med tiden sälja mer på nätet. Men för att ett sådant här koncept ska lyckas tror vi att man behöver både e-handel och en butik som kan fungera som showroom. Ingen går bara in och handlar en sådan här soffa på nätet.

Den som oroar sig över att Ole Nielsen har lagt nätvinhandlandet åt sidan för att fokusera till hundra procent på dansk inredning, kan dock sova lugnt om natten. Han ska nämligen fortsätta med sitt tidigare uppdrag, trots att han alltså har fått en helt ny e-handel att ta hand om.

- Ja, absolut. Det är de här två grejerna som fyller min vardag. Men just nu handlar den mycket om att bygga nätverk och att marknadsföra butiken, säger Ole Nielsen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Annons
Annons
Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

2
Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons
Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem