Vinhandlaren börjar med design – öppnar e-handel med sin fru

Nätvinhandlarnas Branschorganisations ordförande Ole Nielsen ger sig in i en ny bransch.

Vi är vana vid att se Ole Nielsen som en av de främsta kämparna för nätvinhandlarnas rättigheter. I sin roll som ordförande för Nätvinhandlarnas Branschorganisation har den tidigare Winefinder-VD:n skrivit debattartiklar, motarbetat lagförslag och - inte minst - varit med och grundat sin egen branschorganisation.

Nu meddelar han att han ska testa en ny gren inom sporten e-handel. Tillsammans med sin fru Maja Højer har han öppnat en e-handel och en butik i Helsingör, där de ska sälja inredning av framför allt dansk design från huvudsakligen danska leverantörer.

Annons

- Målgruppen är folk som gillar att ha vackra saker i sitt hem, och som är beredda att betala lite mer för det, förklarar Ole Nielsen när vi når honom på telefon.

Ole tar hand om tekniken

Ole berättar att det är hans äkta hälft som har valt ut vad som ska säljas i den nya butiken, som även bär hennes namn. Maja Højer har flera års erfarenhet av butikshandel i Danmark och är därför enligt Ole Nielsen den av de två som är bäst lämpad för att plocka ut “de fräckaste grejerna på marknaden”.

Vad är det du gör då?

- Jag ansvarar för marknadsföring och att sajten fungerar.

E-handeln MajaHøjer.dk öppnade för beställningar i förra veckan, men butiken i Helsingör slog upp portarna redan i slutet av mars. Den kalla våren har dock fört med sig att den stora kundtillströmningen låtit vänta på sig. Något som dock vänt de senaste helgerna, när solen äntligen tittade fram.

- Nu såg vi en fantastisk försäljning i butiken både i fredags och i lördags. Då nådde vi vår veckobudget under bara två dagar. Så det fina vädret gjorde verkligen sitt till.

"Behövs både butik och e-handel" 

Enligt Ole Nielsen går butiken inte minst hem hos personer som är bjudna på till exempel ett bröllop, och därför behöver en present att ta med sig.

Hur tänker ni er att fördelningen i försäljning mellan e-handeln och butiken i Helsingör ska se ut? 50-50?

Annons

- Ja, ungefär så. Men på sikt tror vi att om vi gör det här rätt så kan vi med tiden sälja mer på nätet. Men för att ett sådant här koncept ska lyckas tror vi att man behöver både e-handel och en butik som kan fungera som showroom. Ingen går bara in och handlar en sådan här soffa på nätet.

Den som oroar sig över att Ole Nielsen har lagt nätvinhandlandet åt sidan för att fokusera till hundra procent på dansk inredning, kan dock sova lugnt om natten. Han ska nämligen fortsätta med sitt tidigare uppdrag, trots att han alltså har fått en helt ny e-handel att ta hand om.

- Ja, absolut. Det är de här två grejerna som fyller min vardag. Men just nu handlar den mycket om att bygga nätverk och att marknadsföra butiken, säger Ole Nielsen.

Annons