Walgreens stänger systersidor – fokuserar på egen e-handel

Den amerikanska apotekskedjan Walgreens har hittills drivit tre skönhetsbutiker på nätet. Nu ska två av dem bort.

USA:s välkända apoteks- och skönhetskedja Walgreens driver för närvarande, förutom den egna e-handeln, även de amerikanska nätbutikerna Drugstore.com och Beauty.com. Nu meddelar handelsjätten att de två sistnämnda ska stängas ner eftersom Walgreens framöver ska fokusera på att stärka den självbetitlade e-handelsverksamheten.

Konkurrerar med Amazon.com

Planen ska vara att bygga ett starkt varumärke med fokus på hälsa, välmående och skönhet, rapporterar Internet Retailer.

Annons

- Walgreens måste satsa på sin närvaro online om företaget ska ha en chans att tävla mot konkurrenter som Amazon, som i dag tar mycket av deras försäljning. Det är en vanlig missuppfattning att Walgreens största konkurrent är butikskedjan CVS. Det är det inte. Det är Amazon när det handlar om handelsvaror och företag som OptumRx när det kommer till receptbelagda mediciner, kommenterar Paul Schrimpf, som arbetar för PR-byrån Prophet.

Det är oklart om Walgreens kommer att sälja domänerna till något annat företag eller om sidorna ska behållas i egen ägo för att motverka konkurrens. Drugstore.com och Beauty.com försvinner i slutet av september.

Annons