Walmart anställer 500 för att få fart på E-handeln

Försäljningen i Walmarts fysiska butiker hackar men på nätet går det bättre. Under förra året ökade e-handeln med 30 procent. Den står fortfarande för en liten del av företagets omsättning men redan i år hoppas man bli den näst största återförsäljaren på nätet i USA.

Walmart, världens största detaljhandelskedja, kunde konstatera att e-handeln var en av de stora ljuspunkterna i den senaste årsrapporten. Medan butiksförsäljningen visade upp den sämsta tillväxten på fem år det senaste kvartalet, växte e-handeln med hela 30 procent, till 10 miljarder dollar 2013.

Men även om deras onlinehandel visar upp en starkare tillväxt än självaste Amazon, står den fortfarande för en blygsam del av den totala omsättningen. Men det är något man vill ändra på och de senaste åren har man investerat stort i sin näthandel och i mobil teknologi.

Annons

– Vårt mål är att koppla samman fysisk handel och online shopping. Att bygga online shopping inuti världens största återförsäljare, det ger kunderna flexibilitet när de handlar, säger Ravi Jariwala, talesperson för Walmart.

Siktar på andraplatsen

Sedan 2011 har Walmart även köpt upp 12 e-handels och teknikföretag för att få snurr på det hela, och idag är företaget den fjärde största återförsäljaren på nätet i USA. Men målet 2014 är att ta sig förbi bland annat Staples och bli den näst största, efter Amazon.

Och för att lyckas med detta ska man under året anställa inte mindre än 500 nya medarbetare som ska fokusera på företagets globala e-handel. Det innebär att man kommer att fördubbla sin e-handelspersonal till runt 1 000 anställda på kontoret i Sunnyvalle, Kalifornien, som man öppnade i februari i år.

Källor: US News, Internet Retailer

Annons