XXL:s e-handel står nu för 10 procent av omsättningen

Den norska sportkedjan ökade omsättningen med 23 procent under årets första kvartal. Svenska kunder och e-handeln var två starkt bidragande faktorer.

Norska XXL fortsätter att växa i snabb takt och rapporterar en omsättning på 1,68 miljarder norska kronor för första kvartalet 2016. En ökning med 23 procent jämfört med samma period föregående år.

Den svenska marknaden, där kedjan idag har 20 butiker, sticker ut med en tillväxt på 36,6 procent. Delvis tack vare öppningen av tre nya butiker och totalt landade försäljningen i Sverige på 563 miljoner norska kronor under kvartalet.

Annons

Dansk e-handel under 2016

Under förra årets fjärde kvartal ökade XXL:s e-handel med hela 71 procent. Riktigt så bra gick det inte de efterföljande tre månaderna men sportkedjans försäljning på nätet ökade ändå med imponerande 57 procent och står nu för 9,5 procent av kedjans totala försäljning.

Sportkedjan, som har totalt 52 butiker i Norge, Sverige och Finland, planerar att öppna ytterligare 10 till 12 butiker under 2016. XXL kommer även att lansera e-handel i Danmark under året.

Annons