Youtubereklam stoppad efter nazistfilm och materialstöld

Youtube gör om sin annonsmodell efter att reklam dykt upp i oönskade sammanhang.

Youtube har hamnat i blåsväder sedan ett antal annonsörer upptäckt att deras annonser synts i stötande videor med till exempel extremistiskt och antisemitiskt innehåll. De aktuella företagen har alla annonserat i Youtubes nätverk och helt enkelt inte haft koll på exakt var annonserna har visats.

Utöver problemen med stötande videor har Youtube råkat ut för att användare lägger upp innehåll som de inte har rättigheter att visa. Och sedan systemfelet, eller vad man nu vill kalla det, upptäcktes ska ett flertal stora annonsörer som Audi, McDonald’s och L’Oreal ha tagit bort sin annonsering på Youtube. Nu tar nätverket i med hårdhandskarna mot personerna bakom de oönskade videofilmerna.

Annons

Granskning innan annonser läggs till

Youtube tar nämligen bort annonsmöjligheten för de här kanalerna, vilket ska resultera i att de inte längre ska kunna tjäna några pengar på företag som vill synas i någon av de mer än en miljard filmer som finns på sajten.

Enligt Youtubes nya regler kommer endast kanaler som har fler än 10 000 visningar att vara aktuella för annonsering, rapporterar flera amerikanska medier. Och även om en kanal har fler än 10 000 visningar kommer den att granskas för att Youtube ska kunna se att den följer alla regler innan någon annonsering släpps förbi.

- Om allt ser bra ut kommer vi att börja lägga upp annonsering som matchar kanalens innehåll. De nya reglerna säkerställer att endast de som följer reglerna får möjlighet till annonsintäkter, skriver Youtubes produktchef Ariel Bardin i ett uttalande.

LÄS ÄVEN:

E-handlarna om Youtube: Kommer bli gigantiskt

Så fick de 300 000 följare i Youtube-kanalen 

Annons