Youtubes nya annonser tar sikte på e-handeln

Kattklipp i all ära men snart kan du göra mer än att se de fyrbenta varelserna drutta på ändan på Youtube. Inom kort går det även att shoppa kattsand, och en massa andra saker, medan du kollar på klippen.

För fem år sedan lanserade den google-ägda videotjänsten Youtube annonsformatet Trueview, de reklamklipp som spelas upp före en video. I våras gjorde man det även möjligt för annonsörer att lägga till en köpknapp till annonserna.

Nu meddelar Youtube att man rullar ut en ny typ av annonser som ska synas inuti videklippen, Shopping ads for Youtube. Något man hoppas ska förvandla en Youtube-video till ett digitalt skyltfönster.

Annons

Annonsörer betalar per klick

De nya annonserna ska enligt Google vara relativt diskreta och kommer att synas som en liten ruta i övre högra hörnet. Om tittaren klickar på rutan dyker det sedan upp en lista, med pris och bilder, på produkter som syns i videon. Det finns även möjlighet att klicka sig vidare till sajten där det går att köpa produkten.

– Vi har gjort formatet så likt Trueview som möjligt så att användarna enkelt kan känna igen sig och klicka på ikonen "i" längst upp till höger i en video för att se annonserna, säger Diya Jolly, annonschef för annonser Youtube.

Vilka annonser och videoklipp som kommer att paras ihop bestäms av Google och annonsörerna betalar endast när någon klickar sig vidare till sajten. Annonserna kommer att börja synas med start den här veckan i ett inledande test och kommer att rullas ut i allt större skala efter hand.

Annons