Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Zalandos dotterbolag zLabels läggs ner från och med den första april i år. zLabels har funnits sedan 2010 och har designat elva internationella modevarumärken som bland annat Zing, Even & Odd, Anna Field, Kiomi, Mint & Berry, Pier One och Zalando Essentials.

Företaget strukturerar om och flyttar hem verksamheten så att allt hamnar under ett och samma tak. Alla elva varumärken som hittills har funnits och skapats under zLabels tak kommer nu alltså att flyttas in till Zalando. Detta är ett strategiskt beslut som följer målet om att bli "startpunkten för mode". 

Annons

LÄS ÄVEN: Zalando - startpunkten för mode i Europa

Under nästa års, 2020, vår- och sommarperiod kommer e-modejätten att se över dessa varumärken och ta ett beslut om varje varumärke för sig.

- zLabels grundades 2010 för att fylla de "tomma delarna" i Zalandos sortiment och erbjuda våra kunder de produkter som våra partnervarumärken inte erbjöd. Men under de senaste tio åren har Zalando blivit mer attraktiv för både kunder och varumärken. Eftersom vi jobbar mot vår plattformsstrategi och tar emot nya märken hela tiden, bestämde vi oss för att nu se över och sortera vårt sortiment och däribland våra egna varumärken, säger David Schneider, medgrundare och vd på Zalando, i ett pressmeddelande och tillägger:

- Detta ligger i linje med vår ambition om att bli startpunkten för mode. Vi är övertygade om att vårt starka kundfokus och plattformsstrategi är rätt väg till framgång.

Nu när Zalando har etablerat sig på så många marknader med olika partnervarumärken på sin sajt är de "tomma delarna" i utbudet på Zalando mycket mindre. Genom detta tillvägagångssätt kan de därför ta fram ett varusortimentet på sin sajt på ett strategiskt sätt.

LÄS ÄVEN: Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

De 550 medarbetarna från zLabels kommer att erbjudas jämförbara positioner inom Zalando.

- Vi har mycket talang inom det nuvarande zLabels-laget och det är verkligen viktigt för oss att behålla denna talang inom Zalando-familjen. Vi ser fram emot att arbeta för en komplementär strategi och att ha både våra egna märken och vårt varumärkessortiment under ett tak, säger David Schneider.

Annons

Annons