Zendesks hantering av personuppgifter får kritik

Datainspektionen har granskat fyra svenska betaltjänster, Klarna, Trustly, 4T och Seamless. Kritiken mot företagens egna tjänster är ganska mild, däremot är man mer missnöjd med betaltjänsten Trustlys användning av den molnbaserade kundtjänstplattformen Zendesk.

Betalningstjänsterna Klarna, Trustly, 4T och Seamless har nyligen granskats av Datainspektionen, och det är inte bara mungiporna uppåt. Klarna och 4T, med sitt WyWallet, får bland annat kritik för att inte ha rutiner som ser till att inte för gamla uppgifter används vid kreditbedömningar, skriver tidningen Computer Sweden.

Ännu hårdare slår granskningen mot Trustlys användning av den molnbaserade kundtjänstplattformen Zendesk. Kritiken handlar främst om det avtal som upprättats mellan Trustly och Zendesk och att det inte uppfyller de krav som finns i personuppgiftslagen.

Annons
Annons

Bland annat ska det i avtalet inte vara reglerat hur Zendesk får behandla uppgifterna kring Trustlys användare.

– Det är Trustly som är personuppgiftsansvarig och då ska Zendesk bara behandla uppgifterna på direkta instruktioner från Trustly. Och Trustly ska också veta var och av vem uppgifterna behandlas, säger Martin Brinnen som är jurist på Datainspektionen och ansvarig för granskningen.

Avslutat avtalet

Datainspektionen ger inga generella godkännanden eller förbud mot specifika molntjänster, men eftersom Zendesk använder ett standardavtal, säger man att det finns risk att fler svenska användare av Zendesks tjänster hamnar i en liknande situation. Nyligen rapporterade vi om hur e-handelsplattformen Nordisk e-handel integrerats mot Zendesk, hur avtalet ser ut där vet vi dock inte.

Trustly ska nu ha avslutat sitt avtal med Zendesk, något företaget ska ha gjort redan innan man fick beskedet av Datainspektionen. Vilket system företaget använder idag vill man dock inte avslöja.

– Vi bytte system av helt andra skäl. Men det faktum att Datainspektionen hade en kommentar kring systemet ökar anledningen att inte använda det, säger Carl-Henrik Somp, talesperson på Trustly.

Källa: Computer Sweden
Bild: Zendesk

Uppdatering:
Nordisk e-handel har följande kommentar gällande kritiken mot Zendesk:

– Först och främst välkomnar vi Datainspektionens granskning. Integrationen mellan Nordisk e-handel och Zendesk möjliggör för den som är kund hos både Zendesk och Nordisk e-handel att integrera systemen. Nu har Datainspektionen kritiserat Zendesk's standardavtal. Vi har tagit upp frågan med Zendesk och förstått att deras ledning kommer föra dialog med Datainspektionen, vilket känns som rätt väg framåt, säger Rickard Rosenqvist, produktchef på Nordisk e-handel.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!