Annons

E-handeln som tar svensk mat till Storbritannien

E-handeln som tar svensk mat till Storbritannien

2012-09-26 11:46

Ocado, ett av Storbritanniens ledande näthandelsföretag, har precis lanserat en svensk livsmedelsbutik på sin hemsida. Målet är att introducera svensk mat och dryck till ”icke-skandinaver” bosatta i Storbritannien.

Förutom en stor skara skandinaver ska det tydligen även finnas ett stort intresse för svensk mat och dryck från den inhemska befolkningen. Något som lett till att Ocado och svenska Exportrådet startade ett samarbete under slutet av förra året.

Resultatet är att Ocado nu har listat cirka 150 svenska livsmedelsprodukter samt en svensk ”shop-in-shop” som kommer att vara online under ett år.

De nio svenska företagen som medverkar i den svenska ”shop-in-shopen” är Abba, Grangärde Musteri, Falkenbergs Laxrökeri, Leksands Knäckebröd, Norrmejerier, Procordia, Skånemejerier, Spendrups samt Svenska Matupplevelser.

Brottas med svag ekonomi

Ocado grundades 2002 och ska tydligen vara ett av Storbritanniens ledande näthandelsföretag. Företaget drivs enligt en centraliserad distributionsmodell och är inte beroende av ett nätverk av butiker.

Ocado levererar mer än 120 000 beställningar per vecka och lagerför över 27 000 produktlinjer inklusive välkända varumärken. De ska tydligen också kunna leverera inom en timme.

Det verkar dock finnas orosmoln på himlen för Ocado. Enligt flera brittiska tidningar ska företaget brottas med ekonomiska problem och en fallande aktiekurs. Den närmaste tiden kan bli avgörande för företagets framtid så vi får hoppas att den svenska maten går hem och kan hjälpa Ocado att vända den negativa trenden.



 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons
City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta