Annons

Efter julstressen är det nu dags att hantera alla returer

Efter julstressen är det nu dags att hantera alla returer

2014-01-08 10:43

Julen är e-handlarnas stora högtid. Efter glädjeruset kommer dock baksmällan i form av stora mängder returer. Men trots att det kostar stora pengar för e-handlarna, särskilt inom klädbranschen, är returhanteringen en viktig del för att vårda kunden och skapa återköp.

Under årets julhandel sålde landets e-handlare julklappar för uppskattningsvis 5 miljarder kronor. Men det är inte bara guld och gröna skogar. Under julen handlas många oönskade julkappar, och nu är det dags att ta hand om alla returer. Värst drabbade är klädbranschen.
– Under julhandeln är klädreturerna så höga som 40 procent. Det blir så när man köper gåvor till andra utan att veta deras exakta storlek, säger Gustaf Tunhammar, vd på svenska storlekstjänsten Virtusize.
Han påpekar också hur dessa returer kostar e-handlarna stora pengar.
– Själva frakten och transaktionsavgiften på en retur ligger på knappt 100 kronor. Men det blir ofta mycket dyrare än så, eftersom plagget inte sällan måste reas ut efter det returneras, säger Gustaf Tunhammar.

Krävs en bra returpolicy

Kläder och skor utgör idag drygt 20 procent av all e-handel i Sverige. Men även om vart tredje klädesplagg som köps på nätet skickas tillbaka, en siffra som alltså ska bli ännu högre i juletider, är returhanteringen en viktig del för att vårda kunden och skapa återköp.
– Kläder har en returfrekvens på cirka 30-35 procent. Det här är en jättehög kostnad för e-handlarna. Samtidigt är returhanteringen mycket viktig för att vårda kunden och skapa återköp, säger Jonas Ogvall, vd för branschorganisationen Svensk Distanshandel.
Och han får medhåll av Klas Hjort, doktor som forskar på e-handel och returer vid förpackningslogistik på Lunds Universitet.
– Forskningen visar att återkommande kunder som returnerar är mer lönsamma än de som inte returnerar, säger Klas Hjort.
Returerna innebär en stor kostnad men verkar ett nödvändigt ont, och nätbutiker har mycket att tjäna på en väl utarbetad returpolicy. Returer har nämligen blivit en allt mer viktig pusselbit för e-handlande kunder.
– Andelen som läser returpolicyn innan de handlar ökar. Forskningen visar också att när ett företagt gav fri frakt och fria returer så handlade folk oftare och returerna ökade, säger Jonas Ogvall.

Källor: DI, Metro
Bild: Virtusize

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta