Annons

Silversurfarna är den nya boomen inom E-handeln

Silversurfarna är den nya boomen inom E-handeln

2013-10-08 11:41

De så kallade ”Silversurfarna”, Internetanvändare över 65 års ålder, är den snabbast växande kundgruppen inom den svenska e-handeln. Enligt ny statistik är denna kundgrupp på stark frammarsch inom näthandeln med en konsumenttillväxt på över 42 procent sedan 2012.

Ny statistik från betalningsföretaget Klarna visar att kundkategorin 65 år och uppåt växer ungefär dubbelt så snabbt som resten av den svenska befolkningen när det gäller e-handel.

I en intern Klarna-jämförelse av kunder under perioden januari till juni 2012, gentemot samma period i år, har man sett en konsumenttillväxt på över 42 procent. Och Klarna ser gruppen 65+ som en viktig målgrupp för handlare som söker ytterligare tillväxt.

När tillväxten i andra åldersgrupper börjar plana ut, erbjuder Silversurfarna en tillväxtmöjlighet för handlarna.
– Det är fantastiskt att se att denna grupp tar ett större grepp om internet med alla de fördelar som det innebär. Jag ser stora fördelar för alla inblandade, de handlare som kan nå ut till en stabil, attraktiv grupp och Silversurfarna som kan dra nytta av den bekvämlighet och bredd som e-handeln erbjuder, säger Fredrik Lennström, e-handelsexpert på Klarna.

Kategorier och köpbeteende

Enligt Klarna är det männen bland Silversurfarna som leder vägen för deras generation. Fler än sex av tio av de som handlar i åldersgruppen är män.

Hälsa och Skönhet, följt av Elektronik, är de mest populära shopping-kategorierna för den äldre Internetanvändaren. Detta skiljer sig från övriga åldersgrupper där Kläder och Mode är störst, följt av Fritid och Idrott.

Då de flesta andra svenskar är på jobbet, har Silvershopparna gott om tid att ta vara på de bästa erbjudandena på nätet. Silversurfarna köper sina saker mellan 15:00 och 18:00 på eftermiddagen och föredrar att göra sina inköp på måndagar, medan den yngre befolkningen gör de flesta beställningarna på söndagar.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Göran
2013-10-08 17:05

"Silversurfarna"
Vad kallas vi som är över 65 år och driver internethandel?
Silverhandlarna ?

Nattbutik
2013-10-08 19:25

Vad kul! Trodde inte det skulle ske närmaste åren. Kanske dags för e-entreprenörer att titta på hur man kan förenkla livet även för denna grupp! Fett trevligt!

mephisto73
2013-10-10 22:51

Fy vilken fånig och nedsättande ton i den här artikeln. Silversurfarna...

Julius
2013-10-11 08:36

@memphisto vilken nedsättande ton är det du pratar om? Om du tycker ordet Silversurfare är nedsättande så visst, men det kan lika väl tolkas som något coolt och positivt?

Tanken är verkligen inte att projicera något negativt över de äldre surfarna i artikeln. Det är ett uttryck som Klarna använde i sin undersökning och som vi fann positivt och roligt, och därmed hakade på.

flennstrom
2013-10-11 10:10

När vi använde Silversurfare som benämning hämtade vi det från tex http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_surfer_(internet_user)
Att det också finns en superhjälte som heter så är en ren slump förstås :)
Det var absolut inte vår avsikt att vara nedlåtande, tvärtom.

Ekraft
2013-10-11 13:33

Det finns bara en Zilverzurfare, Johan Zackrisson i Dag Vag :-)

Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Annons
Annons
Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Annons
KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta