Annons

Swiftcourt lanserar en digital skiljedomstol

Swiftcourt lanserar en digital skiljedomstol

2014-07-07 08:13

Swiftcourt, tjänsten där privatpersoner eller företag kan få rådgivning i rättsliga tvister, tar nästa steg i sin satsning. Nu lanseras en digital skiljedomstol så att motparterna kan hantera sin tvist helt och hållet online.

I våras lanserades Swiftcourt, en tjänst där privatpersoner eller företag som befinner sig i en tvist kan få en preliminär bedömning och ett förhandsavgörande på tvisten. Med hjälp av förhandsavgörandet får kunden ett svar på hur starkt deras case är och om man ska ta tvisten vidare till domstol.

Redan då flaggade Swiftcourt för en vidareutveckling av tjänsten och nu har den första version av deras digitala skiljedomstol lanserats.
– Swiftcourt sänker barriären för privatpersoner och småföretag att ta tillvara på sin rätt. Genom att använda Swiftcourts skiljeklausul kan alla säkra upp sina avtal och försäkra sig om att lösa eventuella tvister, säger Swiftcourts vd, Johan Hedén Hultgren.
Komma överens online

Hur mycket det kostar att lösa sin tvist med Swiftcourt beror på hur stort värde tvisten rör sig om. Prissättningen består av ett fast arvode till skiljemännen och en administrationskostnad, men Swiftcourt säger att man är ett klart billigare än att gå till domstol.

Det ska också gå betydligt snabbare, domen meddelas aldrig senare än sex veckor efter att tvisten inletts.
– Med Swiftcourt kan man komma överens med sin motpart att hantera sin tvist helt och hållet online. Långa och dyra domstolsprocesser kan nu alltså vara ett minne blott, särskilt när tingsrätterna har höjt sin ansökningsavgift till 2 800 kronor. Mängder av tvister som tidigare uppstod men som inte kunde bli lösta kan numera bli föremål för en rättvis prövning, säger Johan Hedén Hultgren.

Källa: Press


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta