Rapport: 78 procent vill få bättre omnikanalsupplevelser

En ny undersökning visar att många upplever att de får bättre service i e-handeln än i fysiska butiker.

Bland företag som satsar på omnikanal brukar det heta att de fysiska butikerna ska fungera som ett skyltfönster för verksamheten och fungera som ett sätt att möta kunderna. Men om butikerna inte är tillräckligt genomtänkta kan de stjälpa snarare än hjälpa, antyder en ny undersökning.

Enligt rapporten “Utmaningen inom omnichannel” förväntar sig 32 procent att bli besvikna när de handlar i fysiska butiker. 26 procent tycker att fysiska butiker känns föråldrade jämfört med e-handeln och 17 procent upplevde att de blev igenkända som kunder i nätbutikerna men inte när de besökte en fysisk butik.

Annons

"Måste digitalisera de fysiska butikerna"

Undersökningen, som gjorts av detaljhandelsleverantörerna iVend Retail och Retail Store, konstaterar att en knapp majoritet av svenskarna fortfarande gör de flesta av sina inköp i fysiska butiker. Men 58 procent säger sig inte göra någon skillnad på vilken kanal de handlar i och 78 procent hade gärna sett att butikerna hade en enhetlig bild av dem som kunde knyta ihop köpupplevelsen online och offline. Något som i många fall alltså saknas i dag.

- För att återuppliva butiken och omnichannelstrategin måste man börja tänka på att digitalisera de fysiska butikerna. Genom att använda kunddata och en enda vy av lagret kan man erbjuda mer skräddarsydda och uppdaterade interaktioner med kunder, säger Anna-Lena Lööf, försäljnings- och marknadschef på Retail Store, och fortsätter:

- Man kan till exempel utrusta butikspersonalen med mobila enheter, kopplade till backofficesystem, som gör det möjligt att få all information om både kunden och lagret direkt i butiken ute hos kunderna och därmed underlätta vägen till ett köp.

“Utmaningen inom omnichannel” bygger på svar från 200 konsumenter. Undersökningen gjordes i april 2016.

Annons