Cloetta lanserar e-handel för att kränga varumärken

Godisjätten har rullat ut en egen nätbutik där man kan köpa produkter från kända varumärken som Malaco Zoo, Kexchoklad och Ahlgrens bilar.

Cloetta har under de senaste åren jobbat på sin digitala närvaro, främst med hjälp av sociala medier. Nu tar man nästa steg i sin nätsatsning genom att göra som McDonalds och lansera en egen e-handel, Cloettashop.se.

Sortimentet kommer att växa under det kommande året och tanken är att erbjuda roliga och attraktiva produkter som inte går att hitta någon annanstans.

Annons

– Det händer relativt ofta att vi får frågor från konsumenter som undrar om vi har just merchandiseprodukter från våra olika varumärken tillgängliga för försäljning. Därför känns det väldigt roligt att äntligen kunna erbjuda detta, säger Fredrik Sjöström, kommunikationschef på Cloetta, till Food Supply.

Inget att mumsa på i butiken

Inledningsvis går det bland annat att hitta en kakburk i retrodesign, ett partykit från Malaco Zoo och skålar från Ahlgrens bilar som är designade av Sagaform. Det finns i dagsläget inget godis i butiken, men man utesluter inte att det dyker upp något ätbart i framtiden.

– Vi stänger inga dörrar, utan vi utvärderar ständigt de möjligheter som dyker upp. I koncernen som helhet har vi nyligen också lanserat en e-handelsbutik för The Jelly Bean Factory, där man kan köpa produkter i en förpackning med en personlig hälsning, säger Fredrik Sjöström.

Annons