Dåliga E-handlare skall bort ifrån Googles sök

Google är just nu ute efter e-handeln. Det handlar inte bara om att Amazon snor e-handelstrafik ifrån sökjätten längre. Utan Google verkar vilja kontrollera e-handeln och även ta en del av kakan.

I slutet av 2011 berättade vi hur Google var oroliga över Amazon och deras Prime-tjänst. En kundklubb med gratis frakt som har bidragit till att fler söker efter produkter hos Amazon än hos Google, i alla fall i USA. Detta är en av anledningarna till att Google nu filar på en egen frakttjänst.

Googles planer för e-handeln verkar dock ha gått förbi att endast stävja Amazons framfart kring produktsök. Google verkar nu vilja kontrollera hela e-handeln.

Annons
Annons

Google Shopping är spindeln i nätet

Google jobbar som sagt på en egen frakttjänst, de har också ett eget trygghetsmärke och en egen e-handelssökmotor samt en egen butiksportal. Google Shopping som portalen heter har ännu inte kommit till Sverige men rullas just nu ut internationellt.

Portalen kan förmodligen ses som spindeln i Googles e-handelsnät och är också den tjänst som mött mest kritik. Detta eftersom produktsökningar hos Google nu toppas av Google Shopping-resultat före vanliga resultat. En utveckling vi sett komma sedan länge, där de tio blåa länkarna försvinner till förmån för Googles egna tjänster.

Dåliga e-handlare ska bort

Så här långt är det inga nyheter. För några dagar sedan berättade dock Matt Cutts, Googles sökguru, att en ny algoritm kommer att appliceras på deras vanliga sök senare i år. Den har kommit att kallas "Merchant Quality Score" och behandlar alltså kvalitén på nätbutiker. Detta borde oroa de flesta e-handlare, för även om man driver en hederlig nätbutik vet vi att algoritmändringar oftast inte är en exakt vetenskap.

Google har tidigare rensat ut dålig nätbutiker ur sitt index så det är inget nytt. Det som är nytt är att de nu verkar vilja ranka kvalitén på e-handelssidor. Vilket lär inkludera själva shoppingupplevelsen.

Annons
Annons

Kan straffa mindre e-handlare

Inget fel i detta förstås och det borde gagna de som driver en bra e-handel. Problemet uppstår om de nätbutiker som använder Googles portal, frakttjänst, certifiering och så vidare, automatiskt toppar denna ranking. Att butiker som investerar hundra procent i Googles tjänster kommer dominera sökresultaten helt och hållet.

Det diskuteras just nu att ett "Merchant Quality Score" förmodligen kan straffa mindre e-handlare. Något som kan göra större portaler och försäljningskanaler ännu mer värdefulla. I bästa fall leder det endast till att mer trafik hamnar hos seriösa e-handlare. Men att en speciell ranking av e-handlare skulle kunna marginalisera mindre nätbutiker låter inte helt orimligt.

Vi får helt enkelt hoppas att Google inte tvingar e-handlare att använda alla deras tjänster och att det fortsättningsvis kommer finnas plats för mindre e-handlare i sökresultaten.

 

Källa: PE, SRT, SEW

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!