E-handeln var en hästspark i rätt riktning

Med en egen e-handel kunde ridsportsgrossisten, Globus Sport, ge sina kunder möjligheten att handla från hela deras sortiment på ett och samma ställe. Men det var till en början inte helt självklart att satsa på nätet, av rädsla för att trampa återförsäljarna på tårna.

Globus Sport är en svensk grossist inom ridsport sedan 1967. Fokus ligger på tillbehörssidan men man har även en egen kollektion ryttarkläder som består av jackor, byxor, jeans och stövlar under varumärket Boca.

I slutet av förra året tog man steget att lansera en egen e-handel. Men Franceska Seelig, delägare i Globus Sport, säger att företaget först var tveksamma till satsningen. Främst var man rädda för vad deras återförsäljare skulle tycka.

Annons
Annons

– Med facit i hand blev det inte så mycket väsen. Främst vill vi öka tillgängligheten för våra produkter. Det handlar om att stärka vårt varumärke och våra varumärken. Jag tror absolut att webbshoppen triggar handlarna att köpa ännu mer av oss. Kunderna orienterar sig på vår webb och handlar i butikerna, säger Franceska Seelig.

Grossisten inte lika given

Genom att lansera en egen e-handel kan man också ge kunderna möjligheten att handla från hela deras sortiment på ett och samma ställe. Något som de oftast inte får hos någon av deras 400 återförsäljare.

– Helt klart har vi tappat försäljning på grund av att våra återförsäljare inte alltid tar hem hela vårt sortiment. Många kunder har påpekat detta. Nu kan de handla direkt av oss. Vi har fått ett ben till att stå på vilket gör oss mindre beroende, säger Franceska Seelig.

Hon påpekar också att handelns distributionskanaler inte är helt självklara längre.

– Grossisten är inte lika given idag. Som privatperson kan du handla direkt var som helst på nätet och vilka varumärken du vill, svenska såväl som globala. Alla finns där ute. En trend är också att våra återförsäljare har allt mindre tid över för besök av säljare. Över 90 procent av alla order från vårt sortiment kommer idag via webben. Där loggar återförsäljarna in och beställer, säger Franceska Seelig.



Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!