E-handlarna om Traderas nya regler: ”Som ett aprilskämt”

"Måste sätta företaget i konkurs".

För några dagar sedan kom nyheten om att Tradera ska ska bli en renodlad second hand-sajt, och därmed kommer att fasa ut alla butiker som säljer nyproducerade varor i stora volymer. 

LÄS ÄVEN: Exklusivt: Tradera förbjuder butiker att sälja nya varor

Annons
Annons

Nya varor kommer alltså inte att få säljas på marknadsplatsen från och med den första augusti. Men gränsdragningen för vad som är "nytt och nytt" - vad som egentligen kommer att tillåtas respektive förbjudas på Tradera - var svår att definiera. 

– Det är inte formulerat specifikt, att det måste vara second-hand. Det är en svår definitionsfråga som är svår att formulera i en avtalstext, sa Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera, till Ehandel.se.

I det nya användaravtalet är det uttryckt är att Tradera kan avsluta butikers verksamhet på marknadsplatsen beroende på vilken typ av produkter de säljer. Och för att klargöra vad som kommer att hända tog vi på Ehandel.se reda på var gränsen egentligen går. 

Tradera förklarade att de vill främja second-hand och öka svenskarnas grad av återbruk, därför kommer exempelvis en ny skjorta med alla lappar kvar vara tillåten att sälja på Tradera. Men prylar som massproduceras och som är helt färska från fabriken kommer inte att välkomnas eftersom de enligt Tradera främjar nyproduktion.

LÄS ÄVEN: Tradera förklarar: "Vi har delat in arbetet i faser"

Enligt Tradera kommer de nya reglerna att beröra cirka 100 butiker av de 2000 som idag finns på sajten. E-handlaren och onlinemarknadsplatsen CDON var då snabba med att locka de bannlysta e-handlarna till sig. 

– Då hoppas jag vi kan välkomna dessa hundra handlare till oss på CDON Marketplace för vi jobbar gärna med er. Vi ser gärna att även små handlare ansluter till oss, skrev Kristoffer Valiharju, vd på CDON.com, i en kommentar på LinkedIn. 

LÄS ÄVEN: Efter Traderas förbudssmäll - handlarna välkomnas till CDON

Annons
Annons

"Orimlig framförhållning"

Sedan nyheten kom ut har flera kommenterat och diskuterat Traderas beslut, och många tycker att Tradera har valt att gå i rätt riktning. 

– Toppen! Som konsument tycker jag att det låter som ett väldigt bra steg! Efterlängtat för min del. Dels ur miljösynpunkt, men framför allt är det skönt att bli av med all företagsskit som spammar sönder flödet, kommenterade en person på Facebook.  

– ÄNTLIGEN!! Företagsannonser är det största skälet till att jag knappt använder Tradera längre, skrev en annan person på Facebook. 

Men åsikterna är delade, det finns samtidigt lika många som är missnöjda med marknadsplatsens val. Ehandel.se har fått in en del kommentarer från några av de butiker som inte kommer att få fortsätta sälja sina varor på Tradera när de nya reglera träder i kraft. 

– Vi är jätteoroliga för att vi helt plötsligt inte kommer att få ha kvar vår försäljning av nya artiklar på Tradera. Det blir lite kaos för oss då vi säljer mer på Tradera än på våra andra försäljningskanaler Fyndiq och CDON. Så vi måste hitta nya sätt att bli av med våra varor, skriver en butikssäljare. 

– Jag tycker det är mycket osympatiskt med ett så drastiskt beslut. Framförhållningen är orimlig. Jag har ingen annan plattform idag så jag kommer att flytta hela verksamheten till en konkurrent och det kommer alla att göra. Många är beroende av det för sin överlevnad. Konkurrenterna kommer jubla när vi kommer dit. Jag tycker det låter som ett april-skämt. Känner en kombination av besvikelse och frustration, skriver en annan e-handlare.

– Vi kan inte förstå Traderas beslut, det är ett oerhört dåligt och desperat beslut. Detta påverkar oss väldigt mycket, vi har ett jättestort lager som vi nu inte kommer att kunna få sålt. Vi har F-skatt i Sverige och måste troligtvis sätta företaget i konkurs, skriver en säljare. 

Missnöjd med övergång

Summeringsvis finns det röster både för och emot Traderas nya inriktning. Men det som företaget hade kunnat göra bättre är en "snyggare övergång", menar flera butikssäljare. Många önskar att de hade fått informationen mycket tidigare, då företag som bedriver försäljning av "nyproducerade varor i stora volymer" ofta har stora lager med varor. E-handlarna önskar även att kundtjänsten hade "svarat tydligare" på e-handlarnas frågor.

– Vi har inte fått någon snygg övergång, och efter det har jag försökt nå någon ansvarig men hamnar bara hos någon stackars människa bakom en chatt, som nog inte har en aning utan har fått ett manus att gå efter, skriver bland annat en säljare. 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!