Enkelhet i fokus när Norrøna lanserar e-handel för B2B

Det norska friluftsföretaget vill göra det smidigare för återförsäljarna att fylla på butikerna med en ny e-handelslösning.

B2B-handel på nätet har visat sig kunna vara en lönsam affär, om man gör det på rätt sätt vill säga. Ahlsell och Partykungen är två lyckade exempel och nu hoppas norska Norrøna kunna göra samma resa.

Norrøna grundades redan 1929 och är ett familjeföretag som designar och säljer friluftskläder samt olika typer av friluftsutrustning. Man har sedan tidigare en e-handelssajt för konsumenter men nu har man även lanserat en för sina återförsäljare.

Annons

Inte som att bestiga ett berg

Förutom 16 egna butiker har Norrøna återförsäljare över hela världen och fokus låg på att ta fram en e-handelslösning som skulle vara enkel att använda, även om det krävdes en del avancerade funktioner i bakgrunden. Bland annat för att kunna räkna ut varje enskild återförsäljares rabatter i realtid.

Valet av plattform föll på EpiServer, samma som Norrøna använder sedan tidigare för nätbutiken som riktar sig till konsumenter.

– Ett affärssystem kan inte lösa allt. Det är viktigt att ha en plattform för e-handel som kan lösa e-handelsbehoven. Det centrala i Norrønas lösning är att det ska vara smidigt och enkelt att handla, säger André Brynildsen, VD för e-handelsleverantören Geta som tagit fram Norrønas nya e-handelslösning.

Annons