ICA är inte oroligt: E-handeln växte med 50 procent

Apotek Hjärtats e-handel med 85 procent.

I dag släppte ICA Gruppen sin årsrapport för 2017. Matjätten omsätter sedan 2015 över 100 miljarder per år och 2017 toppade man 106 miljarder kronor, med ett resultat på strax över 4 miljarder.

Att ICA är en svensk gigant är dock ingen nyhet. Det vi undrar är förstås hur det går för e-handeln, som ICA har utvecklat allt mer de senaste åren. Bolaget har insett hur viktigt e-handel är och fokuset är nu tydligt på online, vilket även märks i dagens rapport.

Annons

LÄS ÄVEN: ICA storsatsar på nya digitala lösningar - startar egen hubb

ICAx en viktig del

ICA sammanfattar året med att de stärker sin ledande position. Företaget rapporterar samtidigt att de såg “en kraftigt ökad försäljning i våra e-handelskanaler”. ICA lyfter även sin nya digitala hubb, med namnet ICAx, som vi skrev om i augusti förra året och som sägs vara en viktig framtidssatsning. Målet med hubben är att snabbare kunna utveckla digitala tjänster till ICA:s olika bolag.

- 2017 var det 100 år sedan ICA-idén skapades. Jubileet har firats på olika sätt under året, men fokus har legat på att blicka framåt och ta avstamp inför de kommande 100 åren, skriver företagets vd Per Strömberg i rapporten.

Hjärtat slår för e-handeln

Det som ska påverka företaget mest är, du gissade rätt, digitaliseringen och e-handeln. ICA säger sig dock ha en stabil position att utgå ifrån när e-handeln växer.

- Sammantaget växte ICA-butikernas försäljning av dagligvaror online med 50 procent, vilket var mer än dubbelt så mycket som marknaden överlag. Apotek Hjärtats e-handel växte under året med 85 procent, även det väsentligt över marknaden, konstaterar Per Strömberg.

"Kraftig satsning på digitalisering"

ICA ska ha presterat “i stort sett” i linje med sina mål under 2017 och företaget verkar inte vara speciellt oroliga för att man inte ska hänga med i utvecklingen. För att inte hamna på efterkälken verkar man helt enkelt slänga pengar på problemet.

- Under 2018 kommer vi att fortsätta arbeta med våra strategiska prioriteringar och fokusområden. Övergripande gäller att öka våra marknadsandelar och stärka våra positioner där en fortsatt kraftig satsning på digitalisering utgör en viktig del, säger Per Strömberg.

LÄS ÄVEN: Ica öppnar dark stores för att öka e-handeln

Annons

Annons