Inet omsatte en halv miljard trots dämpad tillväxt

Datorhandlaren Inets affärsmodell att finnas både på nätet och i butik har visat sig gångbar tidigare. Under helåret 2013 stannade tillväxten dock av något på en vikande marknad. Men företagets vd, Erik Wickman, ser positivt på framtiden och Inet rustar nu vidare under 2014.

Den prisade datorbutiken Inet har enligt egen utsago haft en mycket god tillväxt under de senaste åren. Förväntningarna var högt ställda även på fjolåret. Men en hårdnande konkurrens och vikande marknad resulterade i att omsättningsökningen stannade på 5 procent för helåret 2013.

– För att förtydliga lite så har vi bokföringsmässigt brutet räkenskap, så vi stänger siste april. Men helåret 2013 landade på strax över 500 miljoner kronor, säger Inets VD, Erik Wickman.

Annons

De senaste åren har man även investerat i nya butiker i både Stockholm och Malmö. Framför allt etableringen i Stockholm har slagit väl ut, och nu undersöker man möjligheterna att öppna upp ytterligare ett butiksläge i huvudstaden.

Nätbutiken skall uppdateras

Och just kombinationen att finnas både på nätet, och i butik, är enligt Erik en stark bidragande orsak till framgångarna. Han säger också att det är jämnt skägg de båda emellan.

– Det är jämnt mellan butiker och webshop men det beror främst på att vi öppnat fler butiker. Vi fortsätter följa vår satta plan att driva en stark e-handel med hjälp av mindre fysiska butiker som vi tydligt ser hjälper e-handeln att öka i omsättning. I och med vårt uttalade fokus på kundservice vill vi ge kunderna möjlighet att möta oss även i fysiska butiker och inte bara online.

Under det gångna året har Inet också investerat i en förbättrad organisation och markant utökat sin kundtjänstfunktion. Något man kommer att fortsätta med i år, men man kommer också att lägga lite extra krut på sin nätbutik.

– Nu kommer vi att fortsätta vårt målmedvetna arbete med att ge kunderna den bästa tänkbara servicen och de mest kunniga råden. Vi kommer också att uppdatera vår webbshop i flera steg under 2014. Vi har sedan sent förra året jobbat tillsammans med Cybercom för att ta fram ett nytt kassaflöde och produktsida, säger Erik Wickman.

Källa: Press

Annons