Kedja konkurrerades ut av e-handeln – återuppstår online

Även butikerna kan återuppstå.

I april i år så gick den amerikanska butikskedjan Bon-Ton ett dystert öde till mötes. De hade, liksom allt fler fysiska kedjor, konkurrerats ut av den växande e-handeln och i februari var konkursen ett faktum. Över 250 butiker skulle stängas och 23 000 anställda berördes.

LÄS ÄVEN: E-handeln konkurrerar ut kedja - stänger alla butiker

Annons
Annons

Nylanserar den egna e-handeln

Men nu har historien tagit en ny vändning, enligt Internet Retailer. Koncernen har fått nya ägare och dessa har nu valt att försöka vända den förlorade matchen mot e-handeln till en vinst - genom att låta kedjan återuppstå, med en egen e-handel. Kanske är det inte så konstigt att man väljer den strategin. Bon-Ton hade även tidigare en e-handel, som drevs av de gamla ägarna. Dessa drev även nätbutiker för kända företag, såsom Carson’s, Boston Store Herberger’s och Younkers.

Nu driver de nya ägarna av koncernen, CSC Generation, de övriga nätbutikerna vidare, men Bon-Tons e-handel ska fram tills nu ha varit nedlagd. Något som det nu alltså tycks ha blivit ändring på. 

Laddar för fysisk comeback

Men historien slutar inte där, för även fysiska butiker kan komma att bli en del av Bon-Tons framtid. Åtminstone att döma av den hälsning som företaget låtit lämna på sin nya hemsida.

- Tack för ditt stöd. Vi bygger upp företaget igen, steg för steg. Under tiden hoppas vi att du njuter av att handla online och vi hoppas genuint att vi kommer att få träffa dig snart.

Dessutom sägs CSC Generation nu hålla förhandlingar med Bon-Tons förra hyresvärdar om att på nytt öppna några av butikerna inför de kommande storhelgerna.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!