Media Markt testar virtuella väggar och taxileverans

Media Markt testar nya knep för att öka sin försäljning. Med start nästa vecka kommer man att sälja elektronikprodukter via en virtuell shoppingvägg på en tunnelbanestation i Moskva. I Tyskland låter hemelektronikkedjan kunderna få sina varor hemlevererade med taxi.

Virtuella shoppingväggar är inget nytt. Den brittiska dagligvarukedjan Tesco var tidigt ute när man 2011 öppnade virtuella affärer i Seoul, Sydkorea, vid busshållplatser och i tunnelbanor. Ett år senare gjorde man något liknande på flygplatsen Gatwick, London.

Även svenska Mathem har använt sig av shoppingväggar vid ett flertal tillfällen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Nu testar Media Markts moderbolag, Media Saturn, konceptet.

Annons
Annons

De drygt 25 000 dagligt förbipasserande på tunnelbanestationen Vystavochnaya i Moskva, kommer med start i nästa vecka att kunna välja bland 300 produkter ur Media Markts sortiment på en virtuell shoppingvägg.

Taxileverans i Hamburg

För att lägga en beställning använder sig kunden av sin smartphone. Antingen med hjälp av NFC, near field communication, via en QR-kod eller med sms. Det ska även vara möjligt att ringa ett call center och lägga sin beställning. Betalningen sker sen vid leverans eller via “click and collect” vid något av Media Markts 13 varuhus i Moskva.

Den virtuella shoppingvägen kommer att vara igång oktober månad ut och än så länge finns inga planer på att testa något liknande i Sverige eller i andra länder. Däremot har man testat ett annat grep i Hamburg, Tyskland.

Här kan hemelektronikkedjans kunder få sina varor hemlevererade med taxi. Taxileveransen är än så länge bara ett test i två av kedjans butiker i staden, men slår det ut väl kommer man att testa den på fler orter. Hur mycket kunderna får betala för leveransen är ännu inte klart. Och om taxileveranser kommer till Sverige återstår alltså att se.



Källor: Ferra.ru, Aftonbladet

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!