Modehandeln blir allt mer digital

"Innebär stora förändringar".

Det är tuffa tider för modehandeln, enligt rapporten Stilanalys från Svensk Handel. Just klädhandeln är den bransch som står inför mest förändringar då den blir allt mer digital, något som har pågått under en längre tid. Exempelvis har mobilshoppingen ökat, vilket har banat väg för e-handeln. 

LÄS ÄVEN: Ny rapport: Mobilen dominerar e-modehandeln

Annons

- Modehandeln med kläder och skor befinner sig i en tid av omvälvning, skriver Svensk Handel i rapporten. 

Digitaliseringen av den fysiska handeln har bland annat lett till ändrade konsumentbeteenden och nya affärsmodeller. 

- Den strukturomvandling som handeln befinner sig i innebär stora förändringar. En ökad konkurrens som främst kommer från e-handeln i kombination med en mycket svag krona och mycket hög importandel leder till minskade marginaler för många modehandlare, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Modehandelns pressade läge är ingenting nytt. Mindre marginaler, ökad konkurrens från internationellt håll och höga hyressättningar för butikerna är några av de omständigheter som påverkar branschen. 

LÄS ÄVEN: Ökad e-handel gör det svårt för modehandeln att höja priserna

Svag krona spelar in

Höga importpriser till följd av den svaga kronan, samtidigt som försäljningen i de fysiska butikerna sviker, gör att modehandeln har fått det tufft. 

- Med högre inköpspriser, samt en stenhård konkurrens som gör det svårt att överföra prisuppgångar till konsumentledet, fortsätter modeföretagens marginaler att pressas, säger Johan Davidson. 

De pressade marginalerna är en trend som inte bara finns i Sverige, utan som man kan se i hela Västeuropa, enligt undersökningen.

Annons

Tillväxten sker via nätet

2018 stod e-handeln för 18 procent av hela modehandeln och sifforna fortsätter att öka. Skor och kläder är den kategorin som flest handlar av på nätet. 

- Modehandeln har en så kraftig tillväxt bakom sig att kombinationen fler aktörer via nya kanaler och nya köpmönster fått en bumerangeffekt. Även om modehandeln inte kommer att gå lika långt som bokhandeln, där nu de flesta köp görs via nätet, så ser vi att modehandeln nått brytpunkten på 15 procent som innebär att tillväxten främst sker via nätet, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil, och fortsätter:

- Men vi har ändå gott hopp om den fysiska handelns framtid. Nu öppnar rena e-handelsföretag butiker och showrooms samtidigt som den fysiska modehandeln tar ett fastare grepp om kunderna med multichannel och anpassade butikskoncept, säger hon. 

Annons