Nätjätten fick en miljon order och 100 000 nya kunder

2 000 order per minut.

När man heter Zalando och satsar på Black Friday så resulterar det tydligen i en hel del storslagna siffror. Enligt modejätten på nätet så ska till exempel den stora rea-dagen ha resulterat i över en miljon order.

Under dagens toppar ska e-handlaren ha fått in så många som 2 000 order per minut. Förra årets rekord låg på 1 500 order per minut. Vad tillskriver då Zalando framgången? E-handlaren pekar på sitt arbete med att anpassa erbjudandet för de olika marknaderna.

Annons

- Den mycket fina prestationen som vi såg denna Black Friday illustrerar den starka relationen som Zalando har byggt upp till sina kunder. Det har skett över tid genom att oavbrutet jobba för att möta lokala behov på individuella marknader, säger Delphine Mousseau, VP för marknader på Zalando, i ett pressmeddelande.

Zalando delger även vad som sålde bäst under dagen och det var ett par svarta skinny-jeans. Starka utmanare var dock en vinterjacka och en “logo t-shirt”. 180 000 plagg ska ha varit med i Black Friday-rean.

Under den stora köpfesten så lockade e-handlaren samtidigt till sig 100 000 nya kunder, något företaget verkar vara extra nöjda med.

Annons