Nätjätten storsatsar på fysiska upplevelsecentrum

Varumärken sägs gilla konceptet.

Alibabas marknadsplats Tmall går ut i den fysiska världen. Tmall meddelade nyligen att de öppnat sitt första "Tmall Experience Center", ett upplevelsecentrum, i Shanghai. Varumärken som Bobbi Brown, Make Up For Ever, Abercrombie & Fitch, Swisse, Oral-B och Ballentines ska vara några av de som är med och exponeras från start.

"Väldigt öppna för popups"

Precis som många andra e-handlare testar alltså Tmall ett fysisk koncept där man ska bjuda kunderna på upplevelser utöver det vanliga. Varumärkena som säljer på Tmall ska kunna sätta upp små popup-butiker i Tmalls nya upplevelsecenter.

Annons

- Varumärken kan vara motvilliga till att expandera fysiskt till mindre städer, men de är väldigt öppna för att använda denna popup-strategi, säger Liu Bo, marknadschef på Tmall.

LÄS ÄVEN: Intersport först ut i Tmalls storsatsning på fysiska butiker

Upplevelsecentret i Shanghai ska nämligen vara det första av många Tmall Experience Centers som kommer att rullas ut detta år. Enligt Tmall måste företag satsa allt mer på att erbjuda kunderna upplevelser för att därmed också öka engagemanget online.

- Dessa upplevelser leder slutligen till starkare varumärkeslojalitet, säger Liu Bo.

Annons