Nytt klädmärke på nätet ska ge tweensen egen identitet

Peter Frank och hans kompanjon ska inledningsvis ha fullt fokus på e-handeln.

Från och med igår har ett nytt klädmärke intagit e-handeln. Märket har fått namnet IDNTFY Denim och vänder sig till så kallade tweens, alltså barn i åldrarna 7-13 år.

Bakom idén står bland annat Peter Frank, som är grundare till företaget.

Annons

- Själva ingången till det hela är att alla kläder är gjorda av hållbara material och det är 100 procent ekologisk bomull i alla plagg, berättar han för Ehandel.se.

Grundare med lång erfarenhet

Själv har han en lång bakgrund i branschen och har bland annat jobbat som inköpare och produktutvecklare på JC i tio år och som produktutvecklingschef på Nudie Jeans.

Med sig i projektet med IDNTFY Denim har han också en kompanjon.

- Tillsammans har vi 45 års erfarenhet i klädbranschen, säger han.

“Det finns ett glapp i sortimentet”

En annan tillgång är att de själva också har barn i just den ålder som märket vänder sig till.

- Vi tyckte att det var dags att göra något eget och att det var kul att testa något nytt. Vi ser att det finns en lucka i det här åldersspannet och ofta är de barnen lite för stora eller lite för små. När det gäller ekologiska kläder som också är unisex så finns det mycket för de minsta och för dem som är äldre och nästan vuxna. Men däremellan finns det ett glapp i sortimentet, tycker vi, berättar Peter Frank.

“Bara webbshoppen som gäller”

Så sent som igår söndag gick e-handeln live för första gången och nu till en början kommer allt fokus att ligga på den.

- På sikt vill vi nog öppna egna butiker också, men just nu är det webbshoppen som gäller. Vi kör igång med den för att få ut varumärket, så just nu fokuserar vi bara på e-handel.

Annons

Planeringen av lanseringen har pågått sedan slutet av 2016 och alla design och produktion sköter de själva. Marknadsföringen tänker de fokusera kring internet och sociala medier.

- Nu när vi har hemsidan igång så ska vi lägga upp en kampanj i Google Adwords. Vi har startat ett Instagramkonto också och kommer även att jobba med Facebook. Några samarbeten med olika bloggare vill vi också ha så småningom. Förhoppningen är att vi även ska kunna gå ut mot fysiska butiker och sälja in våra produkter till dem med. På så sätt kan vi växla upp från e-handeln, avslutar Peter Frank.

Annons