Visade ”fräsch” mamma som glömde dagis – anmäldes till RO

"Man vet hur hårt många sliter för att få ihop livspuss­let".

När det kommer till anmälningar till Reklamombudsmannen har det varit ett händelserikt år för e-handelsföretaget Lyko. Bolaget har kritiserats både för könsdiskriminering och för att sprida fördomar om äldre, men båda gångerna har Reklamombudsmannens opinionsnämnd - Ron - gått på Lykos linje. 

LÄS ÄVEN: "Ondskefullt" sminkad kvinna inte diskriminerande

Annons
Annons

"För en perfekt yta"

Och nu är det dags igen. Den här gången rör det sig om en reklamfilm som visar en kvinna som sitter på ett café och beundrar sitt eget hår i en mobilskärm. Kvinnan är uppenbarligen nöjd med sitt eget utseende och konstaterar bland annat att hon är "världens fräschaste mamma".

Sedan får tittaren följa kvinnans tankar, som fortsätter med orden "...sen att man glömmer att hämta på dagis ibland.." Filmen, som ska ha visats i TV, avslutas med att Lykos logga dyker upp och visas i samband med texten "för en perfekt yta".

Anmälaren menar att det är fel att skämta om att glömma att hämta barnen på förskolan, eller på dagis som det har hetat i just den här reklamen.

- Anmälaren uppfattar reklamen som stötande. Bara man är snygg så gör det inget om man missar att hämta på dagis. Speciellt som man vet hur hårt många sliter för att få ihop livspuss­let. Det är ett dåligt sätt att se på människor, utseende har inget att göra med hur man är som förälder, återger Ron anmälarens ståndpunkt i sitt beslut.

Tänkte att man skulle känna igen sig

Lyko har å sin sida framfört att meningen var att med hjälp av humor och igenkänningsfaktor, visa att ingen är perfekt på insidan alla gånger.

- Annonsören tycker att detta är verklighetstroget och vet att det är många som upplever att man knappt hinner hämta sina barn på förskolan och till och med någon gång nästan glömt av det. Att man i sista stund kommer på det. "Just det ja, dagis!", för att sen i all hast rusa från jobbet för att hinna.

RO har, precis som i de ovan nämnda fallen där kritik riktats mot Lykos reklam, valt att gå på annonsörens linje. Nämnden konstaterar att vad som kan uppfattas som stötande till stor del handlar om "smakbedömningar med tydliga inslag av subjektiva värderingar", och att det inte finns någon "entydig, objektiv måttstock".

- Kvinnan framställs som inte helt nöjd med denna glömska och filmen i övrigt kan inte sägas framställa det som något positivt att glömma att hämta barnen på för­skolan. Nämnden finner inte att denna framställning är stötande och reklamen strider därmed inte mot artikel 1 i ICC:s regler, avslutar Ron.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!