Logistiken fällde klädjätte under årets julhandel

Det räcker inte med att nätbutiken håller måttet under julhandeln. När trycket ökar och kunderna strömmar till gäller det att även logistiken fungerar. Vilket inte var fallet för den brittiska klädjätten Marks and Spencer. Något som visade sig ha negativ effekt på den sista raden.

Julhandeln i Storbritannien fick en bra start, inte minst tack vare Black Friday och Cyber Monday. Marks and Spencer, en av Storbritanniens största återförsäljare av kläder, trodde sig vara redo för julhandeln efter att ha lanserat en ny e-handelssajt, så var det icke.

Det är nämligen inte bara nätbutiken som måste vara på topp under julhandeln, logistiken måste också fungera. Och medan de flesta andra brittiska återförsäljarna såg sina försäljningssiffror öka under perioden, tappade M&S nästan sex procent jämfört med föregående år.

Annons

– Vår nya sajt fungerade bra operativt, även under perioder med många besökare. Kundnöjdheten och konverteringen fortsatte att förbättras, vilket resulterade i en positiv försäljningstillväxt under oktober och november. Däremot påverkade störningar vid vår distributionscentral i Castle Donington vår försäljning i december, skriver företaget i ett uttalande.

Färre erbjudanden

Att M&S.com försäljning sjönk med 5,9 procent de 13 veckorna fram till de 27 december ska alltså främst ha berott på en undermålig logistik. Trots att man fick en bra start och sålde för fullt när Black Friday drog igång, så var det inte bara mungiporna uppåt.

Det stora antalet orders som behövde skickas ut gjorde nämligen att logistiken inte hängde med, vilket i sin tur gav längre leveranstider och tvingade M&S att dra ner på antalet erbjudanden. Det hade i sin tur en negativ inverkan på näthandeln och i butik. M&S säger dock att man ska se till att något liknande inte upprepar sig nästa år.

 

Källor: V3, Press

Annons