7-Eleven installerar skåp för att casha in på e-handelsvågen

Närbutikskedjan gör plats för paketautomater i sina amerikanska och kanadensiska butiker i ett försök att öka sin slurpee-försäljning.

Att det enbart handlar om att öka antalet sålda halvfrysta och kolsyrade läskedrycker må vara en sanning med modifikation, men klart är att 7-Eleven just nu håller på och installerar ett stort antal skåp i sina nordamerikanska butiker.

Enligt The Wall Street Journal har företaget under det senaste året fyllt på med paketautomater för att kunna ta emot paket som skickas med FedEx och UPS. Något som innebär att nätkunder i mer än 200 städer i USA och Kanada kan hämta ut sina beställningar med hjälp av en streckkod som skickats via mail.

Annons

För e-handlare och distributörer är paketautomaterna ett billigare leveransalternativ då många hemleveranser misslyckas vid första försöket. Men de kan även visa sig vara en vinstaffär för 7-Eleven vars verksamhet till stor del bygger på impulsköp.

Ett Schweiz för flerkanalshandeln

Att göra plats för de något skrymmande skåpen kan förvisso innebära en förlustaffär då de tar upp hyllplats, men på 7-Eleven har skåpen kommit att bli ett sätt att locka in fler kunder i sina butiker då en allt större del av handeln flyttat online på senare tid.

För även om butikskedjan främst lever i den fysiska världen, kan man på det här viset casha in på e-handeln då man både får betalt för att inhysa skåpen, samtidigt som trafiken till butiken ökar. 7-Eleven vill inte avslöja hur mycket man tjänar på skåpen och säger att det hela fortfarande befinner sig i teststadiet.

Det är helt enkelt för tidigt att säga om man tjänar på att hyra ut utrymmet som annars hade fyllts med varor. Man förhandlar just nu med Walmart och Amazon för att göra plats även för deras skåp. Om de båda detaljhandelsjättarna vill finnas sida vid sida återstår att se men på 7-Eleven hoppas knyta till sig så många återförsäljare som möjligt.

– Vi vill vara ett Schweiz för flerkanalshandeln, säger Raja Doddala, vice president of new ventures and omni-channel på 7-Eleven.

Annons