Annons

Adlibris och Discshop går samman

Adlibris och Discshop går samman

2012-08-31 12:47

Två av Sveriges ledande e-handelsbolag, Adlibris och Discshop går samman. Tillsammans planerar man att expandera och öka tillväxten, både organiskt och genom nya förvärv.

Två giganter inom svensk e-handel blir till ett när Bonnier samordnar sina e-handelsbolag. Adlibris som dominerar internetbokhandeln i Sverige för tillfället går samman med en av Nordens ledande e-handelsbutiker inom hemunderhållning, Discshop.

I och med sammanslagningen kommer Discshop att bli ett dotterbolag till Adlibris och Henrik Oscarsson, vd för Discshop, kommer att rapportera direkt till Adlibris vd, Magnus Dimert.

Börjar gälla omgående

Den nya organisationen börjar gälla omgående och kommer även arbeta för att utöka den befintliga produktportföljen. Produktportföljsexpansionen kan komma att ske både organiskt och genom förvärv.
– Våra företag har mycket gemensamt. Genom sammanslagningen kan vi dra nytta av varandras kompetens och öppna upp för att expandera men framförallt för att ge ännu bättre erbjudanden gentemot våra kunder, säger Magnus Dimert, vd Adlibris.
Även Discshops vd, Henrik Oscarsson verkar väldigt nöjd med sammanslagningen.
– Jag kan inte tänka mig en bättre partner än Adlibris för att ta vara på den kraftiga tillväxten inom e-handel. Tillsammans har vi en oerhört spännande resa framför oss.



Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2012-08-31 23:53

Den här nyheten är rätt intressant, för är det någon som har mediemuskler så är det Bonnier.

Har ni någon gång sett vad den koncernen äger? Ett litet utdrag:
Förutom Adlibris och Discshop så äger man en oherrans massa bokförlag och bokklubbar. Här ingår också homeenter som kränger film och musik via medlemskap.
Inom affärspressen är man stor med Dagens Industri, Veckans affärer, Privata affärer och Nya affärer. Expressen och Dagens Nyheter ingår i koncernen liksom Dagens Medicin och tidningen Resumé. Amelia, Sköna Hem, Kamratposten, Antikvärlden, Illustrerad vetenskap, Veckorevyn, Vi föräldrar och många andra tidningar ingår också.
Man äger sajter som t.ex. vetgirig.nu, newsmill, feber.se, alltommat.se och boktipset.se.
Tv4 och Canal+ hör också till koncernen med alla sina TV-kanaler.
Man äger Svensk Filmindustri som producerar film och SF-biograferna som visar film. Till det kan läggas tryckerier, distributionsföretag för tidningar och en del annat.
Om man vill så kan man pressa ut något alldeles snuskigt mycket marknadsföring för sina varumärken i sina egna media inom koncernen, och det kanske är så att de vill det.
För den intresserade kan listan över allt som ingår i Bonnier-koncernen läsas här:
http://www.bonnier.se/foretag-varumarken/
Se till att ha gott om tid innan du klickar på länken.

Dan
2012-09-01 00:26

Spontant får man känslan av att de ska göra en "CDON"

Parvelito
2012-09-01 00:50

Både Bonnier och den andra stora mediakoncernen Schibsted med Aftonbladet/SvD/Blocket har ju i alla fall resurser för att göra en "cdon" om de skulle vilja.
Fördelen med det är väl att intresserade säljare kan hoppas på budstrid om sina verksamheter ;-)
I övrigt riskerar de med sin storlek att trycka bort mycket mediautrymme för andra, och det är inte så roligt.

Arne på Posten
2012-09-01 19:03

Även en mycket driven och erfaren ledning i Adlibris (Magnus Dimert) och i Discshop (Henrik Oscarsson) Det här kommer att bli intressant men jag tror de måste jobba snabbt om de vill utmana CDON

Parvelito
2012-09-02 00:34

Arne, det finns många områden kvar, men just böcker, film och musik tror jag definitivt har peakat för länge sedan, och vill man ha tillväxt får man söka nya marknader.

Nu är det ju alltid lite känsligt att sticka ut näsan offentligt och peka på saker, men se exemplen nedan som just exempel på vilken typ av företag och branscher som har potential.
Nordic Feel vad gäller parfym/kosmetika tror jag skulle kunna öka försäljningen många gånger om med reklam för några tiotals miljoner. Skruvat.se som säljer reservdelar till bilar tror jag också skulle kunna få en raketmotor uppåt med en mediastark ägare. Jag saknar en riktigt stor trädgårdsbutik med växter och tillbehör för dem, liksom en bra lågprisbutik för båttillbehör på nätet. Apotek på nätet har man inte fått att lyfta, trots att det verkligen vore en briljant grej att köra där. Jag tror det är marknadsföringspengar som saknas. Tillbehör för husdjur är en annan grej som skulle kunna ta mycket marknadsandelar med rätt omfattning på marknadsföringen.

Att ha tillgång till rätt marknadsföringskanaler tror jag är en viktig nyckel för att lyckas framöver. Det blir bara dyrare och dyrare att synas i takt med att de som kan driva trafik tar mer betalt för sin roll. Så jag tror mycket väl att Bonnier kan bli en stor aktör på ehandel inom en massa områden inom några år.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta