Annons

Amazon krigar på flera fronter med leverantörer

Amazon krigar på flera fronter med leverantörer

2014-06-13 08:14

Förutom en pågående tvist med bokförlaget, Hachette, ligger e-handelsjätten just nu även i fejd med Warner Home Video. Något som gör att flera av deras filmer inte går att få tag i på Amazon. Samtidigt är det återigen dödläge med Bonnier Media Group i Tyskland.

Nyligen avslöjades det att Amazon och ett av USA:s största bokförlag, Hachette Book Group, inte riktigt kommer överens. Något som lett till att Amazon stoppat beställningar av böcker från det franskägda förlaget, som bland annat publicerar J.K Rowling, James Patterson, och Michael Connelly.

Men det är inte den enda pågående tvisten Amazon befinner sig i för tillfället. Tydligen ska e-handelsjätten just nu även vägra att sälja ett flertal filmer från Warner Home Video, inklusive sommarens stora titlar som The Lego Movie, 300: Rise of an Empire, Winter’s Tale och Transcendence. Samtidigt ska man befinna sig i ett tredje dödläge i Tyskland med Bonnier Media Group.

Gräver sin egen grav

Att återförsäljare och leverantörer blir osams är inget nytt, inte heller Amazons vilja att sänka leverantörernas marginaler. Däremot är det något ovanligare att leverantörerna i de här fallen står på sig som de gör. Skulle ytterligare leverantörer anta samma attityd kan det få betydande konsekvenser för Amazon skriver New York Times.

Både Amazon och Warner Bros har valt att avstå från att kommentera dispyten och hänvisar till att man inte diskuterar den här typen av kontraktsförhandlingar utåt. Men klart är i alla fall att en hel del av Amazons kunder är upprörda.

– The Lego Movie måste vara den mest efterlängtade filmen hittills år 2014. Både barn och vuxna gillar den. Men visst, vill Amazon fortsätta att gräva sin egen grav så är det bara att fortsätta, säger en filmfantast.

 

Källa: NY Times

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta