Annons

Amazon vill veta hur de anställda mår på jobbet

Amazon vill veta hur de anställda mår på jobbet

2015-10-12 09:20

Efter de senaste månadernas kritik mot arbetsklimatet på företaget försöker nu Amazon komma till rätta med problemen. Bland annat genom att få regelbunden återkoppling om hur de anställda mår.

Amazon har under flera år fått utstå kritik för de dåliga arbetsförhållanden som sägs råda på e-handlarens olika lageranläggningar. För några månader sedan höjdes det även röster för att det råder ett lika tufft klimat i kontorslandskapen.

När New York Times granskade nätjätten i somras var det många som hävdade att kulturen i företaget var stenhård och oförlåtande. De som inte presterar tvingas ut från företaget, oavsett om det handlar om sjukdom eller någon som sörjer.

Amazons grundare och vd, Jeff Bezos, svarade på artikeln i ett mail till sina anställda där han uppmanade dem att läsa vad som skrevs, och att de som kände sig träffade skulle kontakta honom personligen.

– Jag är övertygad om att alla som arbetar i ett företag som verkligen är som det som beskrivs i New York Times vore galna att stanna kvar där. Jag vet att jag skulle lämna ett sådant företag, sade Jeff Bezos i samband med artikeln.

Inte anonymt, men konfidentiellt

Om Bezos mail-korg blivit överfull, eller om Amazon helt enkelt tagit kritiken på allvar är oklart. Men under de senaste månaderna ska bolaget ha ansträngt sig för att komma till roten med problemet enligt Bloomberg. Bland annat genom att försöka få regelbunden återkoppling från sina anställda.

Annons
Annons

Via ett internt system vid namn Amazon Connections får anställda dagligen svara på ett antal olika frågor. Frågor som till exempel rör arbetstillfredsställelse, ledarskap och utbildningsmöjligheter. Svaren skickas sedan vidare till ett team i Seattle och Prag som sammanställer dem i dagliga rapporter.

Svaren är inte helt anonyma men ska behandlas konfidentiellt, och endast Amazons HR-avdelning som bearbetar svaren kan se vem som svarat vad. Ledningen ska enbart få sammanställda rapporter att ta ställning till. Systemet har använts i drygt ett år men har tidigare bara varit avsett för e-handlarens lagerarbetare.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta