Annons

Amazon vill veta hur de anställda mår på jobbet

Amazon vill veta hur de anställda mår på jobbet

2015-10-12 09:20

Efter de senaste månadernas kritik mot arbetsklimatet på företaget försöker nu Amazon komma till rätta med problemen. Bland annat genom att få regelbunden återkoppling om hur de anställda mår.

Amazon har under flera år fått utstå kritik för de dåliga arbetsförhållanden som sägs råda på e-handlarens olika lageranläggningar. För några månader sedan höjdes det även röster för att det råder ett lika tufft klimat i kontorslandskapen.

När New York Times granskade nätjätten i somras var det många som hävdade att kulturen i företaget var stenhård och oförlåtande. De som inte presterar tvingas ut från företaget, oavsett om det handlar om sjukdom eller någon som sörjer.

Amazons grundare och vd, Jeff Bezos, svarade på artikeln i ett mail till sina anställda där han uppmanade dem att läsa vad som skrevs, och att de som kände sig träffade skulle kontakta honom personligen.

– Jag är övertygad om att alla som arbetar i ett företag som verkligen är som det som beskrivs i New York Times vore galna att stanna kvar där. Jag vet att jag skulle lämna ett sådant företag, sade Jeff Bezos i samband med artikeln.

Inte anonymt, men konfidentiellt

Om Bezos mail-korg blivit överfull, eller om Amazon helt enkelt tagit kritiken på allvar är oklart. Men under de senaste månaderna ska bolaget ha ansträngt sig för att komma till roten med problemet enligt Bloomberg. Bland annat genom att försöka få regelbunden återkoppling från sina anställda.

Annons
Annons

Via ett internt system vid namn Amazon Connections får anställda dagligen svara på ett antal olika frågor. Frågor som till exempel rör arbetstillfredsställelse, ledarskap och utbildningsmöjligheter. Svaren skickas sedan vidare till ett team i Seattle och Prag som sammanställer dem i dagliga rapporter.

Svaren är inte helt anonyma men ska behandlas konfidentiellt, och endast Amazons HR-avdelning som bearbetar svaren kan se vem som svarat vad. Ledningen ska enbart få sammanställda rapporter att ta ställning till. Systemet har använts i drygt ett år men har tidigare bara varit avsett för e-handlarens lagerarbetare.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

Annons
Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Annons
Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta