Andmotion ska utmana de stora sportkedjorna

Med kunskap, service och ett stort utbud av premiumprodukter ska andmotion vinna andelar från de stora sportkedjorna som saknar en väl fungerande e-handel. Nu har man öppnat sin nya nätbutik, och inom kort satsar man på att expandera utomlands.

Sporthandeln omsätter 20 miljarder kronor och var e-handelns absoluta snabbväxare förra året. Historiskt sett har några få kedjor med fysiska butiker dominerat marknaden, men med en växande e-handel har ny konkurrens uppstått.

Och medan många av de stora aktörerna har varit sena ur startblocken när det gäller e-handeln, har nya internetfokuserade aktörer snabbt blivit populära.

Annons

En ny snabbfotad sådan är andmotion, och man planerar inte att konkurrera med låga priser. Deras främsta konkurrensmedel ska vara kunskap, service och ett stort utbud av premiumprodukter. Samtidigt har man nu även lanserat en ny sajt.

– Vi ser hur allt fler lever ett aktivt liv. Det skapar en ökad efterfrågan på moderna funktionskläder i hög kvalitet. Vi har mer än 130 väl utvalda varumärken för vinter- och sommarsport i vår fysiska butik och på andmotion.se. andmotion riktar sig till en målgrupp med höga krav och vi ville ha en snygg och responsiv sajt som reflekterar detta, säger Robert Nilsson på andmotion.

Snow and Beach

Andmotion grundades 2010 som en nätbutik med konfektion för snösporter, fast då under namnet, Snowandmotion. Bakom satsningen låg investmentbolaget Eequity som specialiserat sig på näthandel.

Några månader senare startades systerbutiken Beachandmotion, men att jobba med två olika sajter blev omständligt. Därför valde man i våras att slå ihop sajterna och byta namn till andmotion.

Storsatsningen på nätet var en del av planen redan från början och den nya nätbutiken är helt responsiv, vilket innebär att beteendet och utseendet anpassas utifrån den skärmupplösning som kunden har. Moon Suck Song är vd på Panagora, som ligger bakom andmotions nätbutik, tror att marknaden för sportartiklar kommer att se annorlunda ut i framtiden.

– Det har varit en utmaning för vissa kedjor att bygga e-handel på grund av bolagsstrukturer som franchisekoncept. E-handel har också haft låg prioritet eftersom de inte har sett tidigare tillväxt där. Aktörer som andmotion bygger från grunden och skapar en handel som fungerar lika bra i alla kanaler. De stora kedjorna får helt plötsligt större konkurrens inom vissa produktsegment som på sikt kommer att påverka deras fysiska butiker också, säger Moon-Suck Song.

Öppnat fysiskt butik

I slutet av 2012 öppnade man även en fysisk butik i PK-huset i centrala Stockholm. Tack vare den har man lyckats knyta till sig fler kända varumärken, samtidigt som man stärkt sin näthandel.

– I våras hade vi en lista på ungefär 20 varumärken som vi ville få in men som vi inte fick handla med för att vi bara fanns på nätet. Nu har vi fått in 19 av dem. Samtidigt är vissa fortfarande rädda när de inte ser personerna bakom en butik. En fysisk butik skapar trygghet hos kunderna, säger andmotions vd Joakim Landgård

Annons

Och även om den fysiska butiken blivit en viktigt del i företagets verksamhet, är det nätet som kommer att se den stora tillväxten tror Joakim.

– På sikt kommer näthandeln att utgöra 20 procent av detaljhandeln, mot 5–6 procent idag. Nästan 50 procent av alla linser och bläckpatroner säljs på nätet idag och dit kommer vi inte att nå med kläder. Men det kommer att fortsätta växa kraftigt, och jag tror att sporthandeln kommer att vara ett av de segment som växer mest.

Under 2013 planerar andmotion att tredubbla omsättningen till 35 miljoner kronor, och 2014 ska den uppgå till 70 miljoner kronor. Butiken i Stockholm ska stå för en del av ökningen men den största tillväxten ska en utlandsexpansion stå för. Först ut är Norge, sen står Finland och Tyskland på tur.

– Vi har väldigt många kunder från Norge redan idag varför det är den marknad vi satsar på först. Kan vi sedan få det att fungera i Tyskland så går det fort, men det är också den tuffaste marknaden, säger Joakim Landgård.

Källa: Press, Sportfack

Annons