Annons

Asos nästa E-handelsjätte som lanserar nätbutik i Kina

Asos nästa E-handelsjätte som lanserar nätbutik i Kina

2013-11-14 11:23

Nu har Asos lanserat sin kinesiska e-handelssajt. Det är den åttonde landsspecifika sajten för e-handlaren och Asos servar nu kunder i 237 länder. Med lanseringen hoppas man kunna utnyttja den snabbt växande kinesiska marknaden.

I somras berättade vi om hur den brittiska e-handelsjätten siktat in sig på en av världens största e-handelsmarknader, Kina. Nu har man lanserat en sajt dedikerad helt till den kinesiska marknaden.

Med sajten kommer Asos att serva sina kunder i landet på kinesiska, med inhemsk valuta, specifikt redaktionellt innehåll och nyhetsbrev. Man kommer också att satsa hårt på sociala medier. Något som varit väldigt framgångsrikt i västerländska länder.

Det är något som även kineserna uppskattar men istället för Facebook och Twitter, kommer Asos att använda sig av inhemska varianter som Sina Weibo.
– Kina fortsätter att imponera på oss med sin stadiga tillväxt. Lanseringen kommer inte bara att hjälpa oss att bryta ner barriärer, den kommer också att dramatiskt förbättra upplevelsen för vårt snabbt växande antal kinesiska kunder, säger Asos vd, Nick Robertson.

En kostsam lansering

Asos Kinesiska sajt kommer att innehålla mer än 6000 olika produkter senast våren 2014. E-handlaren kommer att börja med att lansera de egna varumärkena för dam och herr, som står för 60 procent av företagets omsättning, men ska fylla på med externa varumärken efterhand.

Lanseringen av den den kinesiska sajten beräknas kosta 9,6 miljoner dollar bara i år, och följer efter de landsspecifika e-handelsplattformarna för USA, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Ryssland och Australien.
– Med en lokal sajt kan du skräddarsy erbjudanden och det är viktigt för en detaljhandlare, även för handlare som Asos, eftersom nyanserna är olika. Det som är populärt i väst kanske inte är populärt i Kina, säger Neil Saunders, detaljhandelsanalytiker på Conlumino.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta