Att återvinna sina produkter och åter vinna sina kunder

Marknaden för barnkläder på nätet går på högvarv just nu och butikerna blir bara fler och fler. Väldesignade, miljövänliga och hållbara barnkläder är ständigt i fokus, och ett nytt företag på marknaden är tyska Kindsstoff som satsar på en ny innovativ affärsmodell.

– Kindsstoff löser problemet med att barn växer men inte kläderna, säger Robert Rebholz som är en av de tre grundarna.

För att lösa problemet säljer Kindsstoff inte bara barnkläder över nätet, deras e-handelsplattform gör det också möjligt för föräldrar att skicka tillbaka sina barns urvuxna kläder som de har köpt från kindsstoff, i gengäld får de rabatt på nästa köp. De kläder som skickas in doneras, återvinns eller säljs vidare till ett rabatterat pris.

Annons
Annons

Som en del av sin affärsmodell planerar kindsstoff att tillverka och sälja designade barnkläder, men de är också miljövänligt producerade och tillverkade i Tyskland. Varumärken, grossister och återförsäljare tas ut ur ekvationen.

– Vi vill förse kunderna med designerprodukter till icke designer-priser, säger Rebholz. E-handeln är särskilt väl lämpad för barnkläder på grund av korta inköpscykler och en minskad risk för att beställa fel storlekar, särskilt i yngre åldrar, tillägger han.

Satsar på USA

De tre grundarna, som tidigare arbetat tillsammans som management-konsulter, beslutade att ge sig in i branschen när en av dem blev pappa. Alexander Reichhuber märkte att hans son växte ur sina kläder var 3-6 månad och tillsammans med Sebastian Schmöger kom han på den ursprungliga idén till Kindsstoff.

De insåg snabbt att det inte fanns något jämförbart på marknaden och slog sig ihop med kollegan Robert Rebholz, som bor i USA, för att lansera Kindsstoff i Tyskland såväl som på den amerikanska marknaden. Rebholz närvaro i Los Angeles ger Kindsstoff möjlighet att inte bara ta del av den lukrativa amerikanska marknaden, men också bygga vidare på partnerskap med kändisar såväl som konstnärer.

– Vi ser fram emot lanseringen i USA och är väldigt nyfikna på hur satsningen kommer att slå ut, säger Rebholz.

Det intressanta med Kindsstoff är att de "binder" kunderna i vad som liknar en prenumerationstjänst. Detta utan de psykologiska effekterna av en riktig prenumeration där man verkligen är bunden. Hos Kindsstoff handlar det istället om miljön och att få rabatter vid kommande köp, något som kunderna endast lär se som positivt.

 

Annons
Annons

Källa: VentureVillage

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!