Avslöjat: Här är varorna som få vill handla hos Amazon

Goda nyheter för en specifik bransch?

E-handelsgiganten Amazon har etablerat sig som det mer eller mindre självklara valet för amerikanska konsumenter som vill beställa hem varor från nätet. Undersökningar har till och med visat att många även använder Amazon som sökmotor snarare än att vända sig till Google.

76 procent går till andra butiker 

Men det finns ett område där Amazon halkar efter, enligt en ny undersökning. För trots att e-handlaren har satsat på bland annat smarta kameror som ska hjälpa till med modeköpet, så går kunderna till andra sajter när det är dags att fylla på i garderoben.

Annons

LÄS ÄVEN: Ute nu: E-handlarens nya kroppskamera med AI

Enligt nyhetssajten MarketWatch, som rapporterar om undersökningen, säger 84 procent av Amazons kunder att de gärna köper kläder, skor och accessoarer på nätet, men bara 20 procent av dem väljer Amazon när det är dags att lägga en beställning. Samtidigt uppger 76 procent att de hellre handlar kläder från andra aktörer. Däremot placerade Amazon sig i topp när det kom till att välja butik för till exempel kosttillskott och vitaminer.

92 procent har handlat på Amazon

Undersökningen visade också att 37 procent av medlemmarna i Amazon Prime handlade från sajten minst en gång i månaden, medan 29 procent lade en beställning minst en gång i veckan. 92 procent av deltagarna i undersökningen hade handlat från Amazon minst en gång. Undersökningen omfattade 1050 personer i vuxen ålder.  

LÄS ÄVEN: Prova först och betala sen - premiär för Prime Wardrobe

Annons