Bättre fokus i Scandinavian Photo:s nya nätbutik

Från en e-handelspionjär till en annan. Scandinavian Photo, som ska ha bedrivit e-handel sedan 1995, meddelade igår att de släppt en ny version av sin nätbutik. Det är en ganska drastisk redesign i våra ögon och deras e-handelschef har följande att säga om den:

– Med ett nytt modernt gränssnitt hoppas vi kunna nå en ännu bredare målgrupp. Produkter för den foto och filmintresserade har vi i massor och nu vill vi göra det enklare att hitta rätt oavsett om man är nybörjare eller proffsfotograf, säger Niklas Larsson, e-handelschef på Scandinavian Photo.

Annons

Från vänstermeny till toppnavigering

Några viktiga nyheter på sidan ska vara en snabbkassa, ny sökfunktion och mer sociala funktioner. Det största avsteget, navigeringsmässigt, ifrån den förra designen är att de nu kör med stora rullgardinsmenyer. Dessa inhuserar även underkategorierna, som inte alltid får plats. De har alltså gått ifrån en vänstermeny till toppnavigering.

Detta är något som ser ut att bli mer och mer populärt i moderna nätbutiker. Senast vi såg denna design var i Kjell & Companys nya e-handel. Vi vet inte riktigt vad vi tycker om denna utveckling. Dessa rullgardinsmenyer skapar dock uppenbarligen renare startsidor. Har man en oändligt lång vänstermeny verkar detta vara lösningen som används i dagsläget.

Frågan vi skulle vilja ställa är om vi går mot en toppnavigerad e-handel, generellt, och om vänstermenyn är hotad? Eller är det kanske en hybrid som är framtiden, vilket vi tycker oss se på t.ex. Nelly.com.

Källa: press

Annons