Annons

Betalleverantören DIBS har allvarliga driftstörningar

Betalleverantören DIBS har allvarliga driftstörningar

2012-07-03 10:12

Betalleverantören DIBS har just nu problem med sina system. E-handlare rapporterar att betalfönster inte svarar eller är extremt sega. Hos vissa e-handlare är resultatet att de ser försäljningen sjunka.

Alla DIBS kunder skall tydligen inte vara lika hårt drabbade utan de med betalfönstret Flexwin sägs ha störst problem. DIBS ska uppdatera sin driftsida var 30:e minut och just nu står där följande:

"We are currently working to solve our problems and do not estimate to run at full capacity for the next 4-6 hours.

We apologize for any inconvenience and will continuously update our status every 30 minutes."

E-handlare rapporterar att det nu varit problem i flera dagar. Bortsett från driftsidan är e-handlarna inte nöjda med kommunikationen från DIBS. De vi pratat med påpekar dålig information och långsam fix av problemet.

Patrik Müller på DIBS ger dock lite information via Twitter. Tydligen skall transaktioner gått igenom under denna period av driftproblem men med stora mängder time-outer för kunder som använder Flexwin. Patrik meddelar även att de kunder som kör "DT betalfönster" inte har haft några störningar. Han medger dock att Flexwin-problemet är mycket allvarligt.

I skrivande stund (10:00) rapporterar DIBS kundtjänst följande:

"Vi har fortfarande störningar för de av våra kunder som använder flexwin. En stor del av transaktionerna de skickar in får time-out. Under dagen fortsätter driften arbetet och man kan förvänta fortsatta störningar under de närmsta timmarna."

Vi uppdaterar denna nyhet när vi får mer information. Det bästa just nu är att hålla koll på DIBS driftsida och eventuellt byta till en backuplösning som t.ex. Payson, PayPal mfl. Våra e-handlare diskuterar även problemet här i vårt forum.

 

Uppdatering 13:00
DIBS meddelar följande:

"Vi har fortsatta störningar i transaktionsflödet för framförallt flexwin-kunder. Vi startar strax upp en ny databas som vi jobbat med en längre tid. Det kommer innebär ett kortare stopp i transaktionsflödet men vi hoppas att detta ska lösa problemen."

Uppdatering 14:50
Problemen ska nu vara lösta:

"DIBS är uppe på normal kapacitet igen. Alla transaktioner har blivit processade sedan 14:00 idag. Vi fortsätter vårt arbete för fortsatt stabilitet, och för att även öppna upp vårt administrations system. Vi kommer fortsatt uppdatera vår status regelbundet."

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Björn
2012-07-05 08:56

Jag kräver ett utförligt svar av DIBS om anledningen till denna 3 dagars nertid. Det är skandalöst dåligt.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta