Bokjättens e-handelschef ska fixa Åhléns omnikanal

Ny IT-chef tas in efter sajtstrulet.

Ola Toresten, som var ansvarig för lanseringen av Akademibokhandelns e-handel, lämnar nu bokföretaget för nya utmaningar hos Åhléns. Ett bolag som verkar behöva lite hjälp med det digitala, och kanske speciellt vad gäller tekniken.

LÄS ÄVEN: Åhléns kampanjflopp: Trögt att handla på överbelastad sajt

Annons

Innan Ola Toresten blev e-handelschef hos Akademibokhandeln och Bokus var han IT-chef inom koncernen. Han har nu återgått till den titeln, sedan han i slutet av förra året började jobba för Åhléns som just IT-chef.

- Jag är mycket glad över att få möjligheten att vara med att driva Åhléns förändringsresa och att skapa förutsättningar för den bästa tänkbara kundupplevelsen - både i våra fysiska varuhus och online, säger Ola Toresten, ny IT-chef på Åhléns, i ett pressmeddelande.

"Åhléns har strukturella utmaningar"

Åhléns vd Gustaf Öhrn erkänner att bolaget har utmaningar att tackla när det kommer till övergången till e-handel och omnikanal.

- Åhléns, som alla företag inom detaljhandeln, har strukturella utmaningar på grund av den digitala transformationen som nu sker inom branschen. Ola Toresten, med sin gedigna erfarenhet från detaljhandeln och sin unika erfarenhet inom både digital handel och IT, är precis vad vi behöver. Detta då vi ser att utveckling inom IT-området är en förutsättning för att nå framgång med både vår fysiska handel och den digitala handeln, som ökar explosionsartat, säger Gustaf Öhrn.

Företaget säger sig just nu jobba hårt med att koppla ihop Åhléns digitala erbjudande med varuhusen. För att lyckas med detta förstärker man nu hela IT-organisationen, vilken Ola Toresten alltså kommer att leda.

Annons