Bugg i iPhone trasslar till söktrafiken för E-handlare

SEO-Sverige diskuterar just nu en bugg i Apples operativsystem för iPhone och iPad, iOS6, som felaktigt taggar söktrafiken ifrån dessa enheter. SEO-experten Nikke Lindqvist skrev tydligen om buggen häromveckan och nu följer företaget MediaAnalys upp diskussionen med en djupare analys.

MediaAnalys har letat upp tre större sajter inom olika branscher och tittat på hur stor påverkan på statistiken som denna bugg har. De valde en webbtidning, en kommun och en e-handel. Och när de slår ihop den totala påverkan så visar det sig att e-handeln i testet fått hela 12 procent av sin trafik felaktigt taggad, vilket var den största avvikelsen i testet. Annars låg den felaktigt taggade trafiken på mellan 7-12 procent.


Bild: MediaAnalys

Annons

Det som händer är att söktrafik via en iPhone eller iPad, där man använder den inbyggda sökrutan, taggas som direkttrafik istället för söktrafik. Vilket förstås snedvrider en hel del siffror. Organisk trafik blir helt enkelt direkttrafik.

Både Google och Apples fel

Enligt kommentarer skall buggen fortfarande finnas kvar i Apples kommande operativsystem iOS7 och det spekuleras i att Apple kanske medvetet inte fixar den. Nikke Lindqvist kommentarer dock MediaAnalys artikel med att både Google och Apple har en del i denna bugg. Nu verkar SEO-folket leta efter lösningar för att tagga om trafiken korrekt.

Buggen påverkar förstås primärt trafiken ifrån mobila enheter. Men eftersom denna hela tiden ökar så ökar givetvis buggens effekt också. Den mobila trafiken till e-handelssidan i testet var till exempel på hela 43 procent. Och siffror i denna storleksordning ska inte vara ovanliga.

Mer information om denna bugg finner ni hos MediaAnalys och på Nikke Lindqvist blogg.

Annons