Annons

CDON välkomnar Amazon på den svenska marknaden

CDON välkomnar Amazon på den svenska marknaden

2014-03-26 11:08

Amazon har för vana att ta stora marknadsandelar i de länder där de agerar. Ett inträde på den nordiska marknaden behöver dock inte bara vara av ondo. I alla fall inte enligt Paul Fishbein, vd för Cdon Group, som menar att en stor spelare som Amazon kan hjälpa till att öka handeln på nätet.

Amazon har under en längre tid ryktats vara på väg in på den svenska marknaden. På senare tid har det dock mest snackats om att e-handelsjätten vill ta en del av den svenska bokmarknaden. Något som skulle kunna förändra hur den svenska bokbranschen ser ut idag.

Många e-handlare ser nog gärna att Amazon håller sig borta från Sverige. Men inte Cdon:s vd, Paul Fischbein. Han ser Amazon som ytterligare en konkurrent, men påpekar samtidigt att marknadspenetrationen för e-handel i Sverige är mellan 5-6 procent, att jämföra med 12-13 procent i USA och Storbritannien.
– Någonstans kanske skälet till att man ligger långt före i dessa länder är att man har haft bolag som Amazon som har drivit förändringen av konsumentbeteendet i att köpa mer på nätet. Att ett bolag som Amazon kommer till Sverige behöver därför inte vara helt av ondo, säger Fischbein, i en intervju med SIX News.

Inga planer på avyttring

Amazons inträde behöver alltså inte nödvändigtvis endast vara av ondo för Cdon. E-handelspenetrationen är som Fischbein påpekar fortfarande låg i Sverige, och om Amazon kan bidra till en ökad e-handel, är det förmodligen bra för Cdon Group.
– Säg att 94 procent av försäljningen i detaljhandeln fortfarande sker i fysiska butiker så finns det fortfarande en enorm marknad att försöka kämpa om och vi känner inte alls att e-handelstillväxten avtar, tvärtom, säger Paul Fischbein.
Det har också spekulerats i att Amazon skulle kunna köpa upp Cdon.com vid ett eventuellt inträde i Sverige.
– Vi har inga planer alls på någon avyttring så det är en väldigt hypotetisk fråga, säger Paul Fischbein.

Källa: Analysguiden

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons
Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta