De tog upp prylkriget på nätet – nu går de mot 400 000

Snappade upp fidget-trenden och sålde hundratals fidget-prylar i e-handeln.

Minns ni det unga herrarna från Örebro som lite kaxigt deklarerade att de skulle ta upp prylkriget på nätet med billigare och finare prylar än konkurrenterna? Nu har de sålt grejer i den egna e-handeln Prylkonsulten.se i sex månader - och närmar sig redan 200 000 i omsättning hittills i år.

Har fått eget lager

Och så har de fått tag i ett eget lager - via det kommunala bostadsbolaget.

Annons

- Vi flyttade in i vårt nya lager i centrala Örebro nu i helgen faktiskt. Allt är inte riktigt klart, men vi får verka och vara där, vilket är otroligt skönt. Det är fantastiskt att ha ett eget kontor och det har gått mycket fortare än vi hade trott, säger David Flatbacke-Karlsson till Ehandel.se.

Tidigare drev han och de två kompanjonerna Daniel Östling och Fredrik Edlund verksamheten hemifrån och jobbade tidvis hemma hos varandra. Idag har de fortfarande andra jobb vid sidan av e-handeln för att få det hela att gå ihop. Men Daniel Östling, som fungerar som företagets VD, närmar sig att börja kunna leva på inkomsterna de får via Prylkonsulten.se. Något som de andra två givetvis också hoppas kunna göra i framtiden.

Hade loppis i golfhallen

Och David Flatbacke-Karlsson berättar om hur Daniel Östling först fick idén till att starta Prylkonsulten.

- Han har alltid varit intresserad av e-handel och är en riktigt entreprenör och både han och jag har tidigare drivit UF-företag. När Daniel gick på gymnasiet så köpte han upp ett konkurslager och ställde sig i golfhallen i Örebro och började sälja grejer på loppis på lördagarna. Han var nog yngst av alla och insåg med tiden att e-handel var ett modernare sätt att göra affärer och med större chans att lyckas.

Själv jobbar David Flatbacke-Karlsson som journalist när han inte jobbar med e-handeln, men med tiden började han längta tillbaka till entreprenörsskapet. Och när de nu 20-åriga tre herrarna slog sig i lag, så uppstod alltså Prylkonsulten.se.

Fidget-trenden flev “en riktig fullträff”

Den kanske främsta orsaken till de ekonomiska framgångarna under våren stavas fidget. Vi på Ehandel.se har i flera artiklar kunnat berätta om hur exempelvis den populära fidget spinnern tycks vara nästa pryl, efter den numera delvis bannlysta hoverboarden. En av dem som snappade upp trenden var Partykungen, som sålde 5000 fidget spinners på bara sex dagar.

Men även på Prylkonsulten lyckades man hoppa på fidget-trenden. Och då gällde det inte bara spinners, utan även kuber, pads och så kallade torqbars, som påminner om spinnern.

- Vi fick in en riktig fullträff med fidget-trenderna. Vi hoppade på det i precis rätt läge och kunde komma in och ha rätt prissättning. Sen spred sig trenden och då gick det undan, berättar David Flatbacke-Karlsson.

Annons

Över 1000 ordrar senare hade de fyllt på med fidgetar både tre och fyra gånger, eftersom det helt enkelt tog slut i nätbutiken under den mest intensiva perioden. Och David tror inte att trenden är en slump.

- Fidgetar är roliga och avstressande och funkar bra i dagens samhälle, menar han.

Lurades att de skulle sluta med e-handel

Nu letar grabbarna nya pryltrender som de kan slå mynt av - och i väntan på en sådan passade de för ett tag sedan på att dra hela Örebro vid näsan.

- Vi skickade ut ett pressmeddelande den första april där vi skrev att vi skulle sluta med e-handel för att starta Örebros största detaljhandelsbutik utanför stan med investerare från Shanghai.

Nästa dag kunde de läsa om sig själva på en lokal nyhetssajt, som hade gått på skämtet.

- Folk hörde av sig och gratulerade Daniel till den fantastiska framgången, skrattar David Flatbacke-Kalrsson.

Samarbetar med damlag

Men några planer på att sluta med e-handeln finns det alltså inte - långt ifrån. Tvärt om har de inlett ett sponsorsamarbete med en lokal fotbollsklubb. Således bär laget Örebro SK Söder Dam numera Prylkonsultens logga på sina tröjor - och Prylkonsulten marknadsför i sin tur även fotbollslaget när de får tillfälle.

- Det är väldigt kul att kunna stötta en bra fotbollsklubb på damsidan, säger David Flatbacke-Karlsson, som även själv är en flitig besökare på både fotbolls- och hockeymatcher.

“Tro väldigt mycket på din grej!”

Nu hoppas killarna på att kunna omsätta ytterligare 200 000 innan årets slut och totalt landa på 400 000 för 2017.

Och David Flatbacke-Karlsson har ett råd till andra som går i e-handelstankar och vill starta från scratch, som de själva gjorde med Prylkonsulten.

- Tro väldigt mycket på din grej! Att våga är viktigt. Sen är det viktigt att komma ihåg att det kan ta tid, vi har haft en del tröga veckor. Man måste våga misslyckas och göra fel så att man kan lära sig, säger han.

Ska kunna både dricka öl och jobba ihop

Han tror också att det är dumt att släppa sitt vanliga jobb innan man vet om ens idé bär, och att ta hjälp av sitt kontaktnät tror han är viktigt. Dessutom är det helt avgörande vilka man jobbar med, menar David Flatbacke-Karlsson.

- Jobba med folk du trivs med och utnyttja era olikheter. Det är inte så lätt att veta i förväg om det går att kombinera kompisskapet och företaget, men jag tror det är en fördel om man kan dela upp det. Om man både kan jobba ihop och nån gång gå ut och ta en öl, avslutar han.

Annons