Annons

Den skräddarsydda e-handeln har bara 5% returer Nalin Patharan och Jan Höjman planterar träd i Sri Lanka

Den skräddarsydda e-handeln har bara 5% returer

2017-04-03 09:40

Ser upp till Elon Musk och Tesla.

E-handlaren Tailor Store har släppt sitt första klimatbokslut i vilket man konstaterar att företaget släppt ut 5680 ton koldioxid mellan år 2010 och 2016. För att väga upp detta så har e-handlaren planterat närmare 10 000 träd i vad företaget kallar sitt andra hemland, Sri Lanka. Landet där det Helsingborgsbaserade bolaget äger två skrädderier som skräddarsyr kläder åt e-handelskunderna i Sverige och världen.

- Vår bransch innebär stora påfrestningar på miljön och klimatet. Vårt sätt att producera kläder är ett bra svar på de stora miljöutmaningar som finns inom klädindustrin, säger Jan Höjman, VD på Tailor Store.

I samband med rapporten avslöjar Tailor Store även hur stor andel returer de har. Fem procent är siffran som anges och det är något som e-handlaren är mycket stolt över.

Längre livslängd än massproducerat

Tailor Store anger att branschen normalt ligger runt 40 procent vilket inte är helt orimligt då vi har hört om returfrekvenser uppemot 50 procent. Boozt berättade nyligen att de ligger runt 30 procent i returfrekvens.

Annons
Annons
- Vi vet att kunder i mindre utsträckning lämnar tillbaka ett plagg de själva designat. Vi vet också att skräddarsydda plagg används i högre utsträckning än massproducerade kollektioner i standardstorlekar, säger Jan Höjman.

"Hoppas sprida ringar på vattnet"

Jan Höjman tror att många i klädbranschen kan ha dåligt samvete och det är något som han hoppas att en redovisning av siffrorna kan råda bot på.

- Vi befinner oss i en tid där det är dags att göra val om vår framtid. Vi beundrar Elon Musk och Tesla som med innovationer vill omdana personbilsindustrin. Globalt är Tailor Store en liten aktör men vi hoppas att vårt koncept sprider ringar på vattnet och blir det nya sättet att producera och bära kläder.

LÄS ÄVEN: Studio Heijne miljösatsar med produktion på beställning

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Boxningsproffset investerar i

Boxningsproffset investerar i "Europas nästa Alibaba"

"Var på väg att bygga ett stort samarbete med Top-Toy".

Annons
Annons
Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Bröt mot förbudet.

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Förskjutning från butikshandel till nätbokhandel.

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

"Mer resurser till digitala medier och influencers".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare öppnar veganbutik:

E-handlare öppnar veganbutik: "Efterfrågan ökar hela tiden"

Står redo med 200 produkter.

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Starkt fjärde kvartal gjorde susen.

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

"Service och digitalisering viktiga delar".

Annons
Annons
Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Två räckte inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Konfidentiellt söker:

Head of E-commerce

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta