Annons

Den skräddarsydda e-handeln har bara 5% returer Nalin Patharan och Jan Höjman planterar träd i Sri Lanka

Den skräddarsydda e-handeln har bara 5% returer

2017-04-03 09:40

Ser upp till Elon Musk och Tesla.

E-handlaren Tailor Store har släppt sitt första klimatbokslut i vilket man konstaterar att företaget släppt ut 5680 ton koldioxid mellan år 2010 och 2016. För att väga upp detta så har e-handlaren planterat närmare 10 000 träd i vad företaget kallar sitt andra hemland, Sri Lanka. Landet där det Helsingborgsbaserade bolaget äger två skrädderier som skräddarsyr kläder åt e-handelskunderna i Sverige och världen.

- Vår bransch innebär stora påfrestningar på miljön och klimatet. Vårt sätt att producera kläder är ett bra svar på de stora miljöutmaningar som finns inom klädindustrin, säger Jan Höjman, VD på Tailor Store.

I samband med rapporten avslöjar Tailor Store även hur stor andel returer de har. Fem procent är siffran som anges och det är något som e-handlaren är mycket stolt över.

Längre livslängd än massproducerat

Tailor Store anger att branschen normalt ligger runt 40 procent vilket inte är helt orimligt då vi har hört om returfrekvenser uppemot 50 procent. Boozt berättade nyligen att de ligger runt 30 procent i returfrekvens.

Annons
Annons
- Vi vet att kunder i mindre utsträckning lämnar tillbaka ett plagg de själva designat. Vi vet också att skräddarsydda plagg används i högre utsträckning än massproducerade kollektioner i standardstorlekar, säger Jan Höjman.

"Hoppas sprida ringar på vattnet"

Jan Höjman tror att många i klädbranschen kan ha dåligt samvete och det är något som han hoppas att en redovisning av siffrorna kan råda bot på.

- Vi befinner oss i en tid där det är dags att göra val om vår framtid. Vi beundrar Elon Musk och Tesla som med innovationer vill omdana personbilsindustrin. Globalt är Tailor Store en liten aktör men vi hoppas att vårt koncept sprider ringar på vattnet och blir det nya sättet att producera och bära kläder.

LÄS ÄVEN: Studio Heijne miljösatsar med produktion på beställning

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta