Annons

Divvit ger e-handlarna bättre koll på sin data David Linell med kollegan Patrik Karlsson

Divvit ger e-handlarna bättre koll på sin data

2017-03-21 07:05

Medverkar som partner på Emeet Helsingborg den 5 april.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

Efter att ha arbetat som såväl e-handlare e-handelsleverantör såg Divvits grundare ett tydligt behov. Nämligen möjligheten att få koll på vad det är som skapar försäljning och vad det är som gör att en e-handel växer. Lösningen blev ett analysverktyg som är speciellt framtaget för handel på nätet, och som samlar data direkt från sajten tillsammans med data från till exempel Facebook och Adwords.

Den 5 april medverkar Divvit som ett av partnerföretagen på Emeet Helsingborg och vill då passa på att ge e-handlarna bättre möjligheter att sälja både mycket och ofta. Just nu arbetar bolaget med att utveckla analysverktyget genom att lägga till artificiell intelligens i den bearbetning av datan som Divvit gör.

- Funktioner som kommer inom kort är till exempel att vi automatiskt övervakar en e-handlares trafik och kan uppmärksamma på avvikelser som bör kontrolleras. Det kan till exempel vara att man får problem med kassan i en viss webbläsare eller att trafiken från Facebook plötsligt slutar konvertera. Man kan se det som en försäkring mot att påverkas av händelser som annars kan påverka försäljningen mycket innan de upptäcks, förklarar David Linell, medgrundare och VD på Divvit.

För ungefär ett år sen skrev vi att ni skulle utmana Google Analytics med ett verktyg som var bättre anpassat för e-handel. Hur har det gått med det?

- Bra! Sedan dess har vi släppt vår första publika version som för vårt segment helt klart är ett bättre verktyg än Google Analytics, vilket intresset från marknaden har bevisat. Vi har också tagit oss mer utanför Sverige och har nu användare i över 20 länder.

"Har sparat tusentals kronor åt våra kunder"

David Linell tycker att Emeets främsta fördel är att det har lyckats behålla en liten och intim känsla, trots att det har vuxit. Han lyfter även fram att den stora spridningen bland företagen ger möjligheter till bra diskussioner.

Annons
Annons
- Förra årets Emeet Helsingborg var det första som vi var med på och som Skåne-bolag känns det extra kul att det blev så lyckat. Vi vill gärna vara med och stödja det framåt, säger David Linell, och fortsätter:
- För oss är det ett viktigt sätt att få feedback från e-handlare kring vilka problem man har i dagsläget och förstå hur vi kan göra för att hjälpa till att lösa dem.

Divvits session på Emeet kommer att handla om hur e-handlare kan använda sin data bättre för att öka försäljningen. David Linell ser stora möjligheter för e-handlarna att ta bättre beslut om man bara vet hur man ska tolka sin data. Det kan till exempel handla om hur man bör fördela kostnader på olika kanaler.

Enligt David Linell kan ett e-handelsköp föregås av över fem besök hos en viss butik, och då gäller det att som e-handlare ha koll på vad man egentligen betalat för att få dit den specifika kunden.

- Det är stor risk att man betalar dubbelt eller fler gånger för samma köp. Här har vi varit med och utvärderat samt satt upp strategier för att hantera det och på så vis sparat tusentals kronor åt våra kunder med bibehållen försäljning.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons
Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta