Dubbelt så många handlade mat på nätet i januari

Har stigit från 5 till 11 procent av konsumenterna på 1 år.

Nätmaten är på stark frammarsch och fler än dubbelt så många har köpt sina livsmedel på nätet under januari i år, jämfört med samma period förra året.

När fem procent av befolkningen förra året beräknades handla sin mat på nätet i januari, hade siffran i år stigit till 11 procent under årets första månad. Det konstaterar PostNord i den första upplagan av sin nya rapport e-barometern konsument, som presenterades idag.

Annons

- Januari ses som den fattigaste månaden på året, i och med att vi spenderat mycket inför jul och eventuell julledighet. Det är överlag en tuff månad för konsumenterna, men en mindre betydelsefull månad för e-handelsåret i stort. Vi tror på en starkare tillväxt framöver, och vår prognos är att e-handeln växer med 17 procent under 2017, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Hela e-handeln växte med 14 procent

Även resten av e-handeln växer rejält och ökade med totalt 14 procent under januari 2017 jämfört med 2016. Förutom mat ville många handla mode, böcker och skönhetsprodukter på nätet.

60% av unga kvinnor mobilshoppade

Ett annat område som stadigt ökar är mobilshoppandet - vilket 39 procent av e-handelskunderna ägnade sig åt under januari.

Allra mest mobilhandlar kvinnor i åldersgruppen 18-29 år. Närmare 60 procent av dessa har någon gång genomfört ett köp via mobilen under den senaste månaden.

En femtedel av paketen från utlandet

Även internationaliseringen påverkar detaljhandeln starkt. Under januari 2017 skickades cirka var femte paket från utlandet - vilket motsvarar en ökning med över 30 procent jämfört med föregående år. Flest paket skickas från Kina, Storbrittanninen och Tyskland.

Undersökningen bygger på en konsumentundersökning med 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningen genomfördes under februari med Kantar Sifo webbpanel.

Annons