Egen e-handel för varumärken blir win-win

Både återförsäljare och enskilda varumärken tjänar på om varumärket har en egen e-handel, visar en ny undersökning.

Att sälja varor både via återförsäljare och ha en egen e-handel kan öka försäljningen av olika varumärken med så mycket som 73 procent, visar en genomgång som e-handelsystemleverantören Viskan gjort bland sina kunder i modebranschen.

84 procent fler order

Antalet order ökade samtidigt med 84 procent bland butikerna som valt att börja sälja online. Dessutom tjänade många gånger även återförsäljarna på butikens egna e-handel, enligt undersökningen.

Annons

Genom att tillsammans med kunden titta på varumärkets egen e-handel kunde återförsäljarna både visa upp varumärkets bredd och locka till merförsäljning.

B2B-kombination bäst

För dem som dessutom kombinerat en klassisk B2C-handel med en B2B riktad mot just återförsäljare, kunde återförsäljarna dessutom lägga direkta beställningar tillsammans med kunden och ha varan i butik kort därefter.

Kombinationen av personlig service och rådgivning stärkte återförsäljarna, enligt genomgången. Sammanlagt visar undersökningen att både försäljningen i den egna e-handeln och försäljningen via återförsäljare ökar.

Annons