E-handeln en viktig del i Postens framtida satsning

E-handelns explosionsartade ökning kan bli Postens livlina. När traditionella snigelposten sviker ökar antalet skickade e-handelspaket för varje år. Och på PostNord är man säker på att det kommer att fortsätta på den inslagna vägen.

I förra veckan berättade vi om hur Posten, numera PostNord, har svårt att få verksamheten att gå runt. En stor anledningen till det är att antalet skickade brev minskat kraftigt de senaste åren. Posten letar nu nya vägar för att effektivisera verksamheten, men man satsar också allt mer på e-handeln.

Inte helt oväntat med tanke på e-handelns explosionsartade ökning som inte visar några tecken på att avta. Precis som hos konkurrenterna DHL och DB Schenker, ökar antalet paket med varor köpta på nätet kraftigt även hos PostNord.

Annons

Jämfört med för ett år sen levererar PostNord i dag över tio procent fler e-handelspaket till kunder i de nordiska länderna, förutom Island.

– Vi som jobbar här ser hela tiden att det blir mer och mer handel över Internet. Sportartiklar som längdskidor och cyklar ökar, säger Modou Diop, arbetsledare på PostNord Logistics nyinvigda paketterminal i nordvästra Stockholm.

Ger inte upp snigelposten

Och med tanke på den minskande brevvolymen så kan den ökande e-handeln mycket väl bli en viktig livlina för Posten. Men helt vill man inte ge upp tron på snigelposten.

– Jag tror att e-handeln bidrar mycket positivt till vår framtid men vi får inte glömma att brevet inte har gått i graven än, säger  Henrik Höjsgaard, vd för PostNord Logistics.

E-handeln har idag en stor del i att logistikdelen nu står för en tredjedel av PostNords totala omsättning. Och för att kunna erbjuda en effektivare logistikverksamhet meddelade PostNord tidigare i veckan att man nu samlar sitt nordiska logistikerbjudande under ett nytt varumärke, PostNord Logistics.

– Vi måste satsa på en helhetslösning, e-handeln är i dessa dagar en så oerhört viktig del att det gäller att satsa och effektiv logistik är avgörande för utvecklingen av e-handelskanalen. Vi spår att det här bara kommer öka framöver, säger Henrik Höjsgaard.

Returpaket en viktig del

Man kan även konstatera att det inte bara är nätköpen som ökar. E-handeln innebär även en kraftig ökning av returpaket från kunder som ångrar sina köp.

– Returerna ökar och utgör i snitt 10-15 procent av våra e-handelsleveranser. Returlösningen är en viktig del i e-handeln, det är det som gör det bekvämt för konsumenten, säger Henrik Höjsgaard, vd för PostNord Logistics.

Annons

Och det är inte bara Posten som drar nytta av den ökande e-handeln. Den gynnar hela branschen.

– Vi märker av den ökade tillväxten. I snitt har volymen för de leveranstjänster vi erbjuder ökat med cirka åtta procent under det senaste året, säger Magnus Markgård på DB Schenker Privpak.

Källa: SVT

Annons