Annons

E-handeln i Kina når 1 biljon dollar år 2019

E-handeln i Kina når 1 biljon dollar år 2019

2015-02-09 08:01

År 2019 kommer det att e-handlas för mer än 1 biljon dollar i Kina, mycket tack vare den mobila handelns framfart. Det enligt en ny rapport från Forrester som även visar att Alibaba kommer att behålla sin plats högst upp i näringskedjan.

2013 gick Kina om USA och blev världens största e-handelsmarknad, enligt Forrester. Då omsatte detaljhandeln online 307 miljarder dollar i Kina, en siffra som kommer att landa någonstans runt 440 miljarder dollar för 2014.

Och i den tillväxttakten kommer det att fortsätta enligt en ny rapport från Forrester. Den kinesiska e-handeln väntas ha en årlig tillväxt på 19,9 procent, och år 2019 kommer det att spenderas mer än 1 biljon dollar på nätet.

Samma undersökning visar att den mobila handeln kommer att stå för en stor del av e-handelns fortsatt starka utveckling i Kina. Mellan 2014 och 2019 väntas handeln via mobila enheter nå en årlig tillväxttakt på 44,2 procent.

Det då allt fler kineser i storstäder använder hellre mobilen för att e-handla, medan boende i mindre städer använder sin smartphone som sitt absoluta förstaval.

Alibaba dominerar

Man förutspår samtidigt att Alibaba kommer att fortsätta att dominera i Kina. Idag har Alibaba en marknadsandel på imponerande 85 procent medan den närmaste konkurrenten JD.com har en andel på 7,1 procent.

JD.com gör dock sitt bästa för att utmana. Både genom satsningar på importerade livsmedel och bilportalen Bitauto, men även tillsammans med Tencent, ett av Asiens största Internetföretag, som under förra året köpte in sig i e-handelsföretaget.

Något som bland annat innebär att Tencent kommer att integrera JD.com med sin enormt populära meddelande-app WeChat, som under 2014 öppnades upp för e-handel.

– De största aktörerna har försökt att ta kontroll över m-handelsmarknaden genom att öka sina mobila investeringar och förbättra kundupplevelsen. Något som ger alla andra en väldigt liten chans att hota Tmalls och Taobaos mobila dominans inom en överskådlig framtid, säger Vanessa Zeng, analytiker på Forrester.

 

Källor: Press, TC
Foto: Alibaba

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta