E-handeln växte med fullfjädrad omnikanal

60 procent av försäljningen sker nu i nätbutiken.

I förra veckan kunde vi berätta att Inet växte ytterligare under 2016 och ökade sin omsättning med 11 procent. Nu berättar företagets VD Erik Wickman för Ehandel.se att e-handeln ökade ännu mer än så. Under året som gick uppvisade nätbutiken en tillväxt på 17,5 procent och nu står för 60 procent av den totala Inets försäljning.

Gick all-in på omni

Och enligt Erik Wickman var en av huvudorsakerna till den starka utvecklingen att företaget satsade rejält på en fullskalig omnikanallösning.

Annons

- Vi går mer och mer mot en fullfjädrad omnikanal där vi låter kunderna själva välja hur dom vill få sin varor levererade, skriver han till Ehandel.se.

Mindre fokus på fler utlämningsställen

Och just möjligheten för kunderna att välja leveranssätt tror han kommer att spela allt större roll i framtiden och på Inet kommer man framför allt att satsa på hemleveranser.

- Personligen gillar jag inte modeordet ”omni”, men vad vi ser är en verksamhet där vi fortfarande har en fysisk närvaro för att möta kunden. Vi kommer troligtvis inte öppna så många fler egna uthämtningsställen, utan tror att leveranserna i framtiden kommer ske hem till kunden utan omvägen kring ett uthämtningsställe, skriver Erik Wickman.

Responsiv sida och digital marknadsföring

Andra förändringar under förra året som också bidragit till e-handelns tillväxt har varit att företaget under förra året lanserade en responsiv webbsida, som togs fram i dialog med kunder som fått ge sina synpunkter på vilka funktioner som behövdes.

Samtidigt lades marknadsföringsstrategin om för att huvudsakligen fokusera på digital marknadsföring. För att hjälpa kunderna med diverse tekniska spörsmål har man också startat kanalen Inets Datorskola.

Annons